Vulpen Daar had ik eerst ook 'last' van, maar ik merkte dat ik het zelf een opluchting vond als iemand de steunbetuigingen etc. doorbrak door gewoon weer iets te posten over een lange wachtrij.

Toen besloot ik dat ik voortaan zelf ook maar die persoon moest zijn die dat doorbrak. En ik moet zeggen dat het voor mij goed werkt om die banaliteit te posten, ongeacht wat er daarvoor geschreven is.

Vulpen Is het geen optie om kort te reageren op die heftige/verdrietige reactie en dan daaronder verder gaan met je eigen verhaal? Dan scroll je niet zomaar voorbij en zo kun je je eigen verhaal kwijt. Misschien dat het doorbreken dan wat minder lastig voelt?

Lumihiutale Ik vind het sowieso niet altijd fijn om al die heftige dingen te lezen. Het kan mijn interpretatie zijn, maar bij ongegeneerd klagen stel ik me ook een beetje voor dat je klaagt over iets wat misschien ook weer niet zo heel erg is maar wel vervelend. Hele persoonlijke heftige situaties zit ik niet altijd op te wachten in te lezen en ik vind dat ook niet echt klagen. Maar er zijn veel mensen die dat topic dus anders opvatten. En als iemand iets heel ergs vertelt geneer ik me dus wel om te klagen over iets onbenulligs en dat is nou juist niet de bedoeling van dat topic ๐Ÿ˜› ik zou dan een topic als 'gedeelde smart is halve smart' voorstellen voor de echte ellende die je kwijt wil wat niet gewoon klagen is over de smerige koffie op je werk en de file en dat er een vlek op je nieuwe broek zit ofzo.

Maar het forum en dat soort container topics zijn toch juist gewoon open, voor de alle soorten en maten klagen? Dat is toch het idee achter zo een topic?

Als er regels komen met hoever je mag klagen in een klagen topic, en wat bij een ander topic komt, mods die dus mensen gaan corrigeren met 'sorry, maar je berichtje is te heftig voor het klagen topic' of 'sorry, je berichtje is niet erg genoeg voor het gedeelde smart topic', ja sorry, maar dan kan je gewoon eigenlijk niks meer posten wat je dwars zit.. omdat andere gaan (ver)oordelen of het wel of niet erg genoeg is voor het ene of andere topic..

Sevenof9 Wat voor de een heftig is, is dat voor de ander natuurlijk niet. En zeker wanneer je al vaker hebt geklaagd over iets dat mensen heftig vinden, wil je er niet teveel ruimte meer mee innemen. Ik niet tenminste. Als ik het heb over iets van mijn zoon vinden sommigen dat heel heftig, maar voor mij is dat aan de orde van de dag en dat verandert ook niet, dat is voor altijd zo.

Ik kan me ook voorstellen dat je soms wil blijven klagen over het verlies van een partner/kind/ouder/vriend of over een chronische ziekte, maar dat je het niet deze hele tijd breed wil uitmeten of heel zwaar en groot wil maken. Dan gebruik je toch dat topic Ongegeneerd klagen.

Ik denk niet dat we steeds moeten meten hoe groot of klein onze problemen zijn ten opzichte van die van anderen. Ik snap dat we geneigd zijn om dat te doen, maar er is voldoende ruimte voor al het leed, in verschillende maten en vormen.

Manque ik bedoel met heftig meer dingen als het overlijden van een kind van 4 dat nu bij koffiepraat staat. Ik bedoel niet wat jij over je zoon zegt. Maar het is ook lastig te reguleren hoor, het is natuurlijk voor iedereen anders. Maar ik wilde wel graag aangeven dat ik me kan vinden in wat @iMoeder zegt. En dingen worden vaak wel uitgebreid besproken bij ongegeneerd klagen, het is niet zo terloops als jij het nu zegt.

Honkeytonk In begrijp helemaal niet waar je vandaan haalt dat ik voorstel dat er regels voor moeten komen?

Honkeytonk het gaat mij niet echt om veroordelen, ik vind het vooral opvallend hoeveel ellende er in die topics voorbij komt. Voor mij is het forum ook wel afleiding van mijn eigen ellende en dan open ik bijvoorbeeld koffiepraat om iets luchtigs te lezen. Een topic waarvan ik weet dat het me raakt open ik dan bewust niet. Je kunt niet alles ontwijken natuurlijk en als het op deze manier wel fijn is voor de meerderheid dan zij het zo, dan kan ik me daar ook wel bij neerleggen hoor ๐Ÿ™‚

Ik begrijp het wel dat het soms vervelend is dat een algemeen topic een hele dag over iets heftigs gaat en je daardoor even niks anders durft te plaatsen omdat dat bot over zou komen. Dat heb ik ook wel eens. Maar ik vind ook dat iedereen zich gewoon vrij moet voelen om alles te kunnen blijven delen. Ik denk dat sommige mensen anders een drempel kunnen voelen om dingen te plaatsen.

Sevenof9 ja dit begrijp ik ook wel weer. Want op sommige momenten open ik bepaalde topics ook niet, dan heb ik gewoon zin in kletspraat.

Sevenof9 Okee, ik was mij er niet van bewust dat je het over een heel specifiek geval hebt nu. Is dat ook waar @iMoeder het over heeft? Ik dacht het ging over container/thema-topics.

Koffiepraat associeer ik ook niet met dit soort berichten, maar ik kan me voorstellen dat zoiets ter sprake komt als je de dagelijkse beslommeringen deelt met een groepje mensen online.

Ik snap overigens wel wat je zegt hoor, voor mij wordt het soms ook teveel, al die ellende van iedereen. Dan heb ik al genoeg aan die van mezelf ๐Ÿ˜› Maar dan blijf ik even weg van fora in het algemeen.

Persoonlijk vind ik -bijvoorbeeld- het ongegeneerd klaag topic juist fijn doordat er diversiteit is wat betreft het โ€œklagenโ€ in het dagelijks leven is ook niet alles alleen maar rozengeur en manen schijn. Tja...
                  En heel eerlijk, ik ga dus echt geen topic openen om voor de zoveelste keer over die ge-wel-dige schoonfamilie te klagen of whatsoever. Heftige en minder heftige dingen horen bij het leven, het is gewoon zoals het is, vind ik.

• [verwijderd]

Sevenof9 maar het hele punt van het koffiepraat topic is om te praten over wat je bezighoudt. Dat mag toch ook wel eens iets heftigs zijn? En om eerlijk te zijn (niet lullig bedoeld) is het vanwege de omstandigheden m. I. juist wรฉl iets wat in een dergelijk topic thuishoort. Als het in de directe gezinssfeer had gespeeld vind ik het totaal iets anders, maar dit gaat om (verre) familie. Daar zou ik ook geen topic aan weiden...

Manque enof9 Okee, ik was mij er niet van bewust dat je het over een heel specifiek geval hebt nu. Is dat ook waar @iMoeder het over heeft? Ik dacht het ging over container/thema-topics.

Nee voor mij gaat het niet om een bepaald geval. Het is gewoon een algemene ergernis. En ik pleit ook niet voor regels en regulatie want daar krijg ik zelf ook de kriebels van. Ik koester alleen een hoop dat men misschien sneller eens een eigen topic opent in plaats van alles in de lopende topics neer te gooien. Ik krijg soms het idee dat veel mensen een drempel ervaren om een topic te openen. Dat zou ik ook jammer vinden. Zeker als je een forum een beetje levendig wil houden.

iMoeder je stelt.voor dat vrij grote mededeling in een eigen topic gezet worden. Maar hoe bepaal.je dat?

Ik zie niet goed hoe je onderscheid moet maken tussen vrij grote mededelingen, die in een eigen topic moeten, en andere soorten mededelingen, die wel in een container topic kunnen , zonder regels. Juist omdat het voor iedereen anders is.

iMoeder ah dan begreep ik.je gewoon anders.

Ja ik heb er geen problemen mee. Vind de container topics.juist heel prettig ๐Ÿ™‚

Manque
                      [verwijderd]
                      Het ging me niet alleen om dat topic, dit valt me al een tijdje op en het is dat @iMoeder erover begint. Ik snap ook wel dat zoiets in dat topic gedeeld wordt en ook dat je er geen apart topic voor opent, maar zoals ik al zei zou ik dan een soort gedeelde smart topic voorstellen. Maargoed, ik hoef hier ook verder geen discussie over. Volgens mij vindt de meerderheid het prima zo dus dan is dat jammer voor @iMoeder en mij. Zoooo ook erg is het nou ook weer niet ๐Ÿ˜‰

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Lumihiutale Nee, eigenlijk niet. Want dat vind ik al helemaal banaal, om medeleven te tonen die je niet voelt als excuus om over iets onbenulligers te beginnen. Maar ik ervaar het verder niet als probleem hoor, kan geen kwaad als ik eens 2x nadenk voor iets te posten ๐Ÿ˜‰

Sevenof9 Volgens mij vindt de meerderheid het prima zo dus dan is dat jammer voor @iMoeder en mij.

Maar deze discussie zal ook niet een bepaalde specifieke uitkomst geven toch? Ik bedoel, volgens mij bepleit er niemand dat er striktere regels moeten worden ingevoerd, maar zorgt het er wellicht voor dat er een bewustzijn gecreรซerd wordt, dat mensen net iets eerder zullen denken 'ach, wat voegt die felicitatie eigenlijk toe, kan de post ook gewoon liken' of 'hm misschien kan ik toch beter een eigen topic openen.'