Als eerste wil ik even kwijt dat ik met dit onderwerp niemand voor het hoofd wil stoten. En ik bedoel er geen enkel individueel geval mee. Maar mij stoort het al een tijdje dat het regelmatig gebeurd dat mensen in algemene topics mededelingen doen die dermate heftig zijn (positief of negatief), dat daarna de hele topic er even vol mee staat. Ik vind dat vervelend omdat het de topic zelf een tijdje ‘kaapt’ en ten tweede omdat ik soms niet kan onthouden waar iets gezegd is. En dus ook niet kan vragen bijv hoe het nu gaat, omdat het zo snel niet terug te vinden is. Als je een vrij grote mededeling hebt, open dan even een eigen topic erover..? Dat is ook zo gebeurd.

Maar dat is dus mijn mening en toch wel enigszins irritatiepunt aan het worden. Hoe ziet de rest van het forum en de beheerders dit?

Ik snap wel wat je bedoelt, maar toch denk ik persoonlijk dat het wel goed is zoals het nu is.

Gisteren postte ik iets over de gezondheid van onze zoon en hoeveel gedoe dat met zich meebrengt in Ongegeneerd klagen. Daar komen vervolgens best wel wat reacties op, maar toch had ik er geen eigen topic voor willen openen. Een eigen topic openen doe je om reacties te krijgen. Een berichtje droppen in een containertopic doe je omdat je het kwijt wil, niet per se omdat je er reacties op wil. Dat die vervolgens toch komen, daar klaag ik niet over, want dat vind ik aardig, maar daar doe ik het niet om. Ik denk juist dat de mensen die lang doorgaan op een berichtje erop kunnen letten dat het een containertopic betreft en geen aparte discussie. Zeker als mensen elkaar herhalen en meerdere malen hetzelfde zeggen, denk ik wel eens: like gewoon het bericht van de persoon vóór je, want daar staat exact hetzelfde in...

Ik kan me ook wel eens (een beetje) storen als er flink afgedwaald wordt in een containertopic en het tientallen berichten over iets anders gaat, maar dan is het ook gewoon tijd om een eigen topic te openen om verder te praten, vind ik. Daar zouden mensen wat bewuster mee bezig kunnen zijn.

En, last but not least, het blijft allemaal geklets en interactie en daarin verlies je nu eenmaal makkelijk het format uit het oog 🙂 Wel goed dat je het aanstipt, ik denk dat een hoop mensen zich er niet bewust van zijn.

Als beheerder vind ik dat het mag: geen eigen topic openen, reageren in een algemeen topic op iets persoonlijks/heftigs.

Maar ik snap je punt en ben het er eigenlijk ook wel mee eens, vooral vanwege je tweede argument. Want qua kapen... Ja, dat is soms maar het keert vroeg of laat altijd wel weer terug naar het algemene.

• [verwijderd]

Ik vind dat juist leuk. Zéker op een minder druk forum als AvdK. Het creëert hier m.i. juist een soort van saamhorigheidsgevoel, waardoor ik nog steeds veel meer geneigd ben mezelf hier wat meer open te stellen wat ik op een groter forum als ZP juist minder en minder doe. Maar ikben dan ook een notoire off-topic reageerder. Voor mij geen hokjes...

Dubbel gevoel, aan de ene kant heel erg eens met dit:

Manque Een eigen topic openen doe je om reacties te krijgen. Een berichtje droppen in een containertopic doe je omdat je het kwijt wil, niet per se omdat je er reacties op wil.

Maar ik vind vooral ook lastig om dan weer iets te schrijven wat in het topic past maar geen reactie meer is op het heftige/ persoonlijke bericht... al besef ik dat dat meer aan mezelf ligt dan dat de plaatser van het bericht er moeite mee heeft, juist door bovenstaande.... lastig dus!

[verwijderd] Off topic gaan doe ik zelf ook, dat is op zichzelf niet erg. In een gewoon gesprek gebeurd dat ook. Maar ik zou het juist ook leuk vinden (omdat het klein is), dat er meer mensen eens een topic openen.

Ik vind het ook leuk en prima. Zolang lopen topics nooit off topic en dat er regels.moeten komen voor wanneer iets.te.groot is voor een container topic vind ik veel te betutteld. Soms heb je gewoon behoefte om even gal te spuien zonder dat er een los topic over moet komen.

Ik ben het wel met je eens @iMoeder, ik heb hier ook al een tijdje last van maar wist niet zo goed of en hoe ik er iets van moest zeggen. Maar als ik bijvoorbeeld bij ongegeneerd klagen iets wil zeggen over vertraging in de trein en iemand daarvoor zegt net iets heel heftigs en verdrietigs vind ik dat wel lastig, of als iiemand terloops noemt dat die jarig is of haar kind dat je dan langs 50 felicitaties moet scrollen om een berichtje te plaatsen. Een verjaardagstopic zou ik dan handiger vinden of bij hele erge dingen een eigen topic inderdaad.

• [verwijderd]

[verwijderd] ik kan mij hier helemaal in vinden en ik ervaar het zelf ook niet als storend. Ik hou persoonlijk ook niet van fora met teveel regels en naar mijn idee verloopt dit veel natuurlijker dan alles in een bepaald format te willen gieten.

Sevenof9 Maar als ik bijvoorbeeld bij ongegeneerd klagen iets wil zeggen over vertraging in de trein en iemand daarvoor zegt net iets heel heftigs en verdrietigs vind ik dat wel lastig,

Ja hier zat ik ook nog aan te denken, dan voelt het zo banaal en bijna verkeerd om weer ontopic te gaan.

• [verwijderd]

Vulpen ik wacht dan gewoon een X tijd, of besluit het niet te plaatsen als het echt verkeerd voelt.
            Ik kan me voorstellen dat je geen apart topic wil aanmaken voor bijvoorbeeld het overlijden van je nichtje, maar dat je het wel heel graag kwijt wil, en dan is het juist heel fijn als er zoveel mensen meeleven.

• [verwijderd]

iMoeder ja, dat snap ik hoor. Maar ikzelf ben geneigd om bepaalde topics niet te openen als de titel me niet aanspreekt, terwijl je dan weer bepaalde dingen mist. Ik vind juist de algemene topics zo leuk omdat ze zulke onverwachte wendingen kunnen nemen. Dat maakt juist dat ik nu nog steeds graag hier kom. En ik vind het trouwens ook niet ongepast om gewoon een vertraagde trein post te plaatsen temidden van drama/felicitaties. Daar is het topic voor...

Vulpen Daar had ik eerst ook 'last' van, maar ik merkte dat ik het zelf een opluchting vond als iemand de steunbetuigingen etc. doorbrak door gewoon weer iets te posten over een lange wachtrij.

Toen besloot ik dat ik voortaan zelf ook maar die persoon moest zijn die dat doorbrak. En ik moet zeggen dat het voor mij goed werkt om die banaliteit te posten, ongeacht wat er daarvoor geschreven is.

Vulpen Is het geen optie om kort te reageren op die heftige/verdrietige reactie en dan daaronder verder gaan met je eigen verhaal? Dan scroll je niet zomaar voorbij en zo kun je je eigen verhaal kwijt. Misschien dat het doorbreken dan wat minder lastig voelt?

Lumihiutale Ik vind het sowieso niet altijd fijn om al die heftige dingen te lezen. Het kan mijn interpretatie zijn, maar bij ongegeneerd klagen stel ik me ook een beetje voor dat je klaagt over iets wat misschien ook weer niet zo heel erg is maar wel vervelend. Hele persoonlijke heftige situaties zit ik niet altijd op te wachten in te lezen en ik vind dat ook niet echt klagen. Maar er zijn veel mensen die dat topic dus anders opvatten. En als iemand iets heel ergs vertelt geneer ik me dus wel om te klagen over iets onbenulligs en dat is nou juist niet de bedoeling van dat topic 😛 ik zou dan een topic als 'gedeelde smart is halve smart' voorstellen voor de echte ellende die je kwijt wil wat niet gewoon klagen is over de smerige koffie op je werk en de file en dat er een vlek op je nieuwe broek zit ofzo.

Maar het forum en dat soort container topics zijn toch juist gewoon open, voor de alle soorten en maten klagen? Dat is toch het idee achter zo een topic?

Als er regels komen met hoever je mag klagen in een klagen topic, en wat bij een ander topic komt, mods die dus mensen gaan corrigeren met 'sorry, maar je berichtje is te heftig voor het klagen topic' of 'sorry, je berichtje is niet erg genoeg voor het gedeelde smart topic', ja sorry, maar dan kan je gewoon eigenlijk niks meer posten wat je dwars zit.. omdat andere gaan (ver)oordelen of het wel of niet erg genoeg is voor het ene of andere topic..

Sevenof9 Wat voor de een heftig is, is dat voor de ander natuurlijk niet. En zeker wanneer je al vaker hebt geklaagd over iets dat mensen heftig vinden, wil je er niet teveel ruimte meer mee innemen. Ik niet tenminste. Als ik het heb over iets van mijn zoon vinden sommigen dat heel heftig, maar voor mij is dat aan de orde van de dag en dat verandert ook niet, dat is voor altijd zo.

Ik kan me ook voorstellen dat je soms wil blijven klagen over het verlies van een partner/kind/ouder/vriend of over een chronische ziekte, maar dat je het niet deze hele tijd breed wil uitmeten of heel zwaar en groot wil maken. Dan gebruik je toch dat topic Ongegeneerd klagen.

Ik denk niet dat we steeds moeten meten hoe groot of klein onze problemen zijn ten opzichte van die van anderen. Ik snap dat we geneigd zijn om dat te doen, maar er is voldoende ruimte voor al het leed, in verschillende maten en vormen.

Manque ik bedoel met heftig meer dingen als het overlijden van een kind van 4 dat nu bij koffiepraat staat. Ik bedoel niet wat jij over je zoon zegt. Maar het is ook lastig te reguleren hoor, het is natuurlijk voor iedereen anders. Maar ik wilde wel graag aangeven dat ik me kan vinden in wat @iMoeder zegt. En dingen worden vaak wel uitgebreid besproken bij ongegeneerd klagen, het is niet zo terloops als jij het nu zegt.

Honkeytonk In begrijp helemaal niet waar je vandaan haalt dat ik voorstel dat er regels voor moeten komen?