iMoeder bij mij is weinig verschil tussen wel of geen hormonale anticonceptie qua urineverlies. Helaas. Ik denk dat er een groot verschil zit tussen de mate van verzakking. 1e of 2e graadsverzakking is vrij normaal na meerdere bevallingen zei mijn gynaecoloog en herstelt zich ook redelijk goed in de jaren erna. Vaak heb je dan enkel licht urineverlies bij springen, kracht zetten, niezen etc. en geen pijnklachten. Ik heb echter een 4e graadsverzakking. Dat betekent dat mijn blaas via de voorwand deels uit mijn vagina hing en mijn baarmoeder hing daar net achter. De hele voorwand is fors verzakt.
Hoeveel je ook oefent of andere maatregelen treft, het zal nooit geheel op te lossen zijn, maar dat heb ik zover mogelijk geaccepteerd. Ik heb al meer bereikt dan mijn gynaecoloog ooit had verwacht, doordat ik veel sport en ook met dank aan een goede bekkenfysio. Ik heb overigens ook een op maat gemaakt steunpessarium.
De operatie die 7 jaar geleden hiervoor werd uitgevoerd, had een voor mij te hoog risico op dat het zou mislukken (percentage liepen uiteen tot 35% kans op mislukken). Het nare is dat deze operatie niet terug te draaien is en sommige mensen na de operatie juist nog meer pijnklachten kregen (ook echt hele heftige en beperkende pijn) en/of nog meer urineverlies. Dit zou betekenen dat sporten echt onmogelijk zou zijn. Ik durfde het toen niet aan. Inmiddels is er wel een nieuwe methode ontwikkeld, maar deze is nog relatief nieuw. Ik wil eerst weten wat hier het lange termijn effect van is en 6 weken uit de running zie ik als zzp-er ook niet zitten. Vooralsnog doe ik het hier nu mee, maar ik het vind het wel echt heel vervelend.