[verwijderd] hopelijk heeft ze fijne leerkrachten die daar goed mee omgaan.
Wat vorig jaar bij oudste goed werkte was vooral heel succesvol laten zijn. Hij is in het begin een keer apart genomen om te kijken of hij op de zon lijn kon werken, maar klapte toen dicht... daarna snel besloten dat hij lekker op de maan lijn bleef waar hij dus veel complimenten kon krijgen en groeien in zijn zelfvertrouwen. Vanaf kern 10 (voorjaar) wel overgestapt naar de zon lijn voor extra uitdaging waar hij toen ook aan toe was. Heel blij dat ze hem daar zo in hebben begeleid!
🔒Groep 4/5 klets
Zoon deze week begonnen, had er zóveel zin in. Ik mag al niet meer mee de klas in. Vanmiddag gesprek met de juf. Gister heeft hij een DMT afgelegd, hij gaf aan er 55 en 65 gelezen te hebben. Geen idee wat dit inhoudt, iemand? Naja ik hoor het straks wel.
Net gesprek gehad. Wat een leuke juf! Erg blij mee! Nou ze hadden hem door getoets kwa kern lezen en hij kreeg het moeilijk bij kern 10. Hij hoeft nu geen werkboekjes of leesboekjes meer te doen. Maar gaat mee doen met spelling gr 4 en mag gaan lezen met gr 4 en 5. Kwa rekenen zou ze nog even kijken hoe ver hij daarin is. In ieder geval niet begin gr 3.
Al met al een goed gevoel bij deze juf, hij is ook al gek op haar dat scheelt. Heb goede hoop voor dit jaar dat het een fijn jaar voor hem wordt.
Volgens een vriendje van mijn zoon en diens moeder heeft midi de beste juf die er is. Nog beter dan de al fantastische kleuterjuf van vorig jaar. Dat geeft hoop want bij de oudste begon het in groep 3 al te knellen dat hij steeds meer ging voorlopen op de rest. Hopelijk pakt deze juf dat sneller op.
Femkes Zo belangrijk een juf die niet haar ogen sluit en niet doet alsof het er niet is....snap je nog hahah. Gewoon een fijne alerte juf die graag meedenkt.
Krijg je geen gesprek met de juf? Als je merkt dat het toch begint te knellen zou ik toch het 1 en ander aangeven zodat het niet volledig mis gaat.
Fijn zo’n positief gesprek!
Hier ook nooit gesprekken aan het begin van het schooljaar, pas met het eerste rapport in oktober oid. En dan vrijwel alleen over het sociaal-emotionele aspect.
Gelukkig hebben ze de jongste wel in de gaten, dat scheelt. (De oudste zit op een andere school en heeft komend jaar en hopelijk ook het jaar erna dezelfde juf als afgelopen jaar.)
Louelle81 we hebben volgende week kennismaking gesprek. Daarin zal ook ter sprake komen dat hij al wat voorloopt, maar ook bijvoorbeeld dat hij veel moeite heeft met de rumoer in de klas. Ze doen dit nu een jaar of 2 en ik vind het fantastisch. Zoveel handiger dan pas om tafel te gaan zitten bij het eerste rapport. Dat is pas in februari/maart, dus met een beetje pech heb je dan al hartstikke gefrustreerde kinderen en juf. Bij de oudste liepen we daar echt tegenaan dat je daardoor tussendoor wat probeert te plannen, maar dat doe je pas als de eerste wrijving er is, met een kennismaking gesprek kun je een hoop al voorkomen.
Ik merkte wel bij mezelf dat ik vandaag dacht: oh help nog zo'n overintelligent overprikkeld kind. Nummer 20 in de klas natuurlijk, duss ik krijg van tevoren altijd al medelijden met de juf en voel me meteen zo'n zeurmoeder. Dat vind ik zelf ook wel lastig, ik wil aan de ene kant dat mijn kinderen leren dat het leven zich gewoon niet altijd aan jou zal aanpassen, maar wil tegelijkertijd niet dat ze ontzettend gefrustreerd in een klas zitten terwijl ze krampachtig proberen zich aan te passen. Daar een mooie middenweg in vinden is best een uitdaging.
Hier bij middelste ook volgende week al gesprek. Bij oudste ook vrij vlot.
Ik moet donderdag en vrijdag voor gesprekken (gelukkig woon ik naast school). Dit is de tweede schoolweek. Ik vind die gesprekken ook wel prettig.
Oudste heeft dezelfde 2 juffen dus dat is vertrouwd.
Jongste dochter ook.
Alleen oudste dochter heeft andere juffen
Femkes Over dat medelijden, dat herken ik. Zoon kwam al thuis vertellen, ik ging dit bij de juf, dat bij de juf, ik dacht oh oh hier gaan we weer.
Zijn kleuterjuf vond dat hij te vaak naar haar toe kwam. Heb zoon er naar gevraagd maar hij wil gewoon een praatje maken. Maar een kleuterjuf heeft veel minder tijd voor social talk, ik denk geen enkele juf maar een kleuterjuf met al die kleuters. Maar zij liet echt blijken het niet leuk te vinden. En stuurde zoon vaak op strenge wijze weer terug naar zn plek. Hij vond haar op het eind ook echt niet leuk meer.
Maar ik vroeg zijn nieuwe juf dus of ze al 'gek' van hem werd, met al zn vragen. Toen zei ze, nee hoor helemaal niet. Hij komt niet zo vaak hoor haha. Dus ik had zomaar 'medelijden' al. Heb de juf ook meteen gezegd als er wat is dan hoor ik dat graag meteen. Dus ik laat het nu wel los en heb vertrouwen in de juf.
[verwijderd]
Femkes Bij ons hebben ze ook altijd de eerste twee weken oudergesprekken. Heel goed vind ik dat. Lijkt me wel een pittige start voor de juffen, maar tegelijkertijd denk ik dat ze er ook zelf veel profijt van kunnen hebben. Als dingen met individuele kinderen beter lopen, hebben ook de juffen daar profijt van. Later in het jaar zijn de oudergesprekken dan alleen op uitnodiging, als de leerkrachten het nodig vinden. Tenzij je als ouders aangeeft dat je toch graag een oudergesprek wil, terwijl je geen uitnodiging hebt gehad. Dan mag je ook inschrijven.
Hier sinds dit schooljaar ‘startgesprekken’ met ouder en kind, wij hebben ‘m eergisteren gehad en ik vond het echt heel fijn dat het zo is georganiseerd! Even bespreken wat ze gaan doen dit schooljaar, plan van aanpak zeg maar, ook dochter die goed aangeeft wat ze leuk vindt en wat niet.
Voor de kerstvakantie zijn er optionele oudergesprekken - voor als de leerkracht het wil of de ouders. Dit jaar 2x een rapport (ipv 3x voorgaande jaren), namelijk in februari en juni, en daarbij ook weer oudergesprekken.
Ik heb een beetje spijt dat we in groep 3 niet beter hebben opgepikt dat dochter zich verveelde, maar nu in groep 4 wordt het meteen heel goed opgepakt en gaan ze ook aan het zelfvertrouwen van dochter werk en haar verlegenheid. Op school heel rustig, dagdromen, vindt alles wel best - thuis een stuiterbal, kletskous, zit nooit stil en heeft héle duidelijke grenzen. Dat moeten we dus in de gaten houden. Natuurlijk is ze in een groep wat anders dan thuis, maar thuis kan ze zo hyper zijn en zó plots uit haar slof schieten... het gaat gewoon niet lekker en het contrast met gedrag op school is te groot. Goede hoop overigens dat het nu al beter gaat omdat ze zich serieus genomen voelt en uitdagender werk krijgt
[verwijderd]
Mijn dochter is vandaag begonnen in groep 3.
zo schattig als die koppies vol verwachting.
[verwijderd] Komt helemaal goed hoor, maar ik snap je gevoel. Bel anders zelf even om te checken, vinden ze vast niet erg.
[verwijderd]
Louelle81 het is natuurlijk helemaal goed gekomen. Maar ik kreeg het even op mijn heupen.
[verwijderd]
Ik heb zin blij kind. Wat vindt ze het heerlijk in groep 3. het is een groot blij ei die vol engergie en blijdschap de klas in loopt.
Ze had bijna niet door juf heen gepraat
Ik wil hier ook actiever gaan meeschrijven nu er wat meer rust komt in het klussen na onze verhuizing!
De 3e week zit er al weer bijna op, wauw! Al speelafspraakjes gehad en vandaag haar 1e kinderfeestje. Zo spannend als het was, groep 3 op een andere school, zo leuk vindt ze het nu! In de 2e week werd ze al meteen getest door de IB'er omdat het lezen opviel. Kan ze lekker de zonboekjes gaan lezen zodat ze zich niet hoeft te vervelen. Binnenkort wordt rekenen getest omdat ze daar ook al verder mee is (kleutercito, voor zover het wat zegt, schoot door het dak heen haha). Voelt zo goed dat school dat zo goed en snel oppakt! Was op haar oude school in groep 2 niet. Ze moest maar gewoon met de meute meedoen. Nu wordt ze veel meer uitgedaagd op niveau en ze vindt het helemaal fantastisch! Kortom: een blije mama hier!
En kern 2 is gestart. R is bijna teleurgesteld op dagen dat hij geen nieuwe schrijfletter leert!
Ook oudste geniet volop van de uitdaging in groep 4. Mama, ik vind rekenen en estafette (lezen) het leukst, en buiten spelen, en oh ja, taal. Heerlijk!!
Hier gaat het steeds beter. Het was voor m’n dochter erg wennen, omdat de kleuterklassen door elkaar zijn gegooid. Ze zit nu echt in een andere klas en dat voelde voor haar niet vertrouwd. Dat komt er thuis natuurlijk uit met hier en daar een flink boze bui. Maar ze maakt in haar klas weer nieuwe vriendinnen, dus dat komt uiteindelijk wel goed.
Leren vindt ze leuk, ze gaat wat dat betreft wel met plezier naar school. Lezen kon ze al, maar ze leert nu ook de letters (correct) schrijven, ook al in lusletters.