Ik moet even van me afschrijven.
Mijn dochter heeft moeite met lezen. Daar kwam vaak strijd over en we hebben haar uiteindelijk maar een beetje laten gaan. Het is immers een heel raar jaar geweest.
Ze leest nu op m4 niveau. Test wel lager maar m4 gaat thuis vlot.
Wat wij hebben gemerkt is dat bij opgaves die in haar ogen te veel tekst bevatten, ze die bij voorbaat overslaat/ niet maakt. Ze probeert het niet eens. Het lijkt haar af te schrikken.
Naast dit, is haar werkhouding ook niet echt goed. In groep 3 kreeg ze extra instructie om "haar nog iets te proberen bij te brengen" zoals de juf aangaf. Ze vindt het verschrikkelijk om fouten te maken en daarvoor hulp te accepteren. Ze wordt boos en gaat mokken.
Ook met rekenen zie je dat ze cijfers door elkaar haalt. Is het antwoord 83, zij schrijft 38.
Mijn dochter is een pientere meid. Ze kwam met een voorsprong op school. Schreef haar naam, herkende 15 letters en tekende als bijna 3 jarige al als wat je van een 6jarige kan verwachten. Eigenlijk zie ik hier niks meer van terug. Haar tekenboek van de kleuters is om te janken. Daarmee bedoel ik dat ze als 3 jarige netter en leuker tekende dan in het boek. Het zijn afgeraffelde harken mannetjes. De letters heeft ze in de kleutergroepen ook niks mee gedaan en eigenlijk alles wat ze heeft geleerd is zelfstandig spelen. Want dat deed ze voordat ze op school kwam niet.
In groep 3 kreeg ze dus altijd extra instructie omdat ze anders zat te dromen. Ze schreef veel in spiegelbeeld en haalde de dubbele klanken door elkaar. Ze is met haar hakken over de sloot naar groep 4 gegaan. Ze begon met lezen in m3. Nu dus m4.
We hebben tijdens de lockdown veel strijd gehad als we haar wilde helpen. Maar ook om haar aan het werk te houden.
Uiteindelijk hebben we haar gezegd dat ze zelf maar moet uitzoeken hoe en wat, als het werk maar afkomt en bij vragen mocht ze naar obs komen. Dat werkte eigenlijk hartstikke goed. Na max 2 uur was ze klaar, maar extra dingen doen was er niet bij. Ze ging liever spelen.
Nu is er dus weer de vraag of ze haar over moeten laten gaan. En dat komt voornamelijk door haar werkhouding.
Ik zie dat haar werkhouding niet goed is. Maar ik zie ook een pientere meid die al die herhaling in groep 3 en 4 verschrikkelijk vindt en dingen dan afraffelt en dan fouten maakt.
Wat is nou wijsheid?
- ze is nog jong en speels.
- moet ik ervoor kiezen om haar te laten zitten in de hoop dat haar werkhouding verbetert en ze in groep 5 beter zelfstandig kan werken?
- Als ik haar in groep 4 laat zitten, krijgt ze wel genoeg uitdaging? Of gaat haar werkhouding straks nog slechter worden omdat ze zich verveelt.
- hoe komt het dat school zo'n ander beeld heeft dan ik? Ze geeft zelf aan dat ze geen extra instructie wil. Maar wat ligt daarachter..
Ik vind het gewoon heel lastig om een keuze te maken. Ik ben benieuwd wat andere ouders voor ervaring hiermee hebben?
Qua leerprestaties zou ze wel gewoon over mogen. Zij het kiele kiele.