Ik heb geen andere reacties gelezen, maar gebaseerd op je eerste post zou ik denken dat erkenning en voorstructureren misschien kan helpen. Kinderen leven in het moment, zeker als ze 4 zijn. Jouw dochter gaat niet bedenken dat ze omdat zíj buiten wilde eten, dat dan ook op dat moment moet gaan doen terwijl ze met haar tablet bezig was.
In het vervolg zou ik dit proberen:
10 minuten voor het eten benoemen dat het over 10 minuten eten is. Als 10 minuten nog te abstract is dan zou ik iets afspreken van nog 1 spelletje of nog 1 filmpje enzovoort, zodat het voor haar afgebakend is. Dan ook echt contact maken, even bij haar gaan zitten en zorgen dat je oogcontact hebt en niet vanaf een paar meter afstand iets zeggen terwijl zij met de tablet zit. Erkenning zou ik geven door ook te benoemen/vragen of ze leuk bezig is, misschien haar even laten zien wat ze aan het doen is. Als ze dan niet wil eten zeggen 'oh is het nog zo leuk met de tablet?' dan zegt zij vast ja en dan kun je zeggen 'dat snap ik wel, het is ook wel een heel leuk spelletje/filmpje etc, nu gaan we even eten en dan kun je daarna weer verder.'
Zelfde met het ijsstokje: van te voren benoemen wat er met het stokje en de verpakking moet gebeuren en als ze het niet wil opruimen ook weer erkenning geven voor haar gevoel 'het is ook niet leuk om iets op te ruimen als je lekker aan het spelen bent, ik heb daar zelf vaak ook geen zin in. zullen we nu samen dit opruimen, dan kunnen we daarna lekker spelen/zitten enzovoort.'
Deze manier werkt in de meeste gevallen, van peuter tot puber is mijn ervaring (ook bij kinderen met gedragsproblemen). Zo ben je een strijd voor en meestal gaan ze dan wel doen wat je vraagt en/of worden ze in ieder geval rustig. Je probeert al erkenning te geven door te benoemen dat ze boos is en dat kan ook wel werken, maar het probleem voor haar is niet dat ze boos is, het probleem voor haar is dat ze bezig is met iets leuks en dan iets anders moet gaan doen waar ze geen zin in heeft. Wat trouwens ook nog zo kan zijn is dat ze wat meer schakeltijd nodig heeft en het moeilijk vindt om jouw vraag/opdracht direct in actie om te zetten. Dan kan dat voorstructureren ook goed werken.