Wij kregen laatst van de orthopedagoog het advies ivm slaan, bijten, knijpen (een ander pijn doen zeg maar) toch op de gang zetten. Niet zozeer als straf, maar wel om rustig te worden en even uit de situatie gehaald te worden.
Dus zodra ze slaat haar op de gang zetten en tegen haar zeggen, ik zet je nu even in de gang zodat je hier rustig kan worden. Ik kom straks even bij je kijken of je al rustig bent.
Als ze rustig is dan “gewoon” gezellig oppakken waar je mee bezig was. Bijvoorbeeld kom we waren samen aan het kleien, wat ga je maken?
Nu is onze dochter ook pas bijna 2,5 (wel ook met prikkelverwerkingsproblenen) Maar dit helpt wel. Ook zij is niet onder de indruk van de gang. Maar het helpt wel doordat ze (letterlijk) uit de situatie gehaald wordt.
Picto’s werken hier ook wel goed door zodra ze bozig wordt daar naar terug te verwijzen.
Ik weet niet hoe je jullie bord gebruikt? Ik heb daar naast de wekelijkse dingen als kdv, zwemmen, psz etc eronder ook een globale dagindeling gemaakt.
Boven hebben we op haar kamer het avondritueel wel alle stapjes met picto’s opgehangen.
Ik wil niet zeggen dat alle uitbarstingen hier over zijn. Maar ze duren vaak wel korter of zijn minder heftig.
Dit is wat voor ons nu werkt. Misschien heb je er iets aan😊