Vulpen volgens mij is het zo dat de herinnering vaak wel ergens op waarheid berusten, maar dat er gaten zijn, die we zelf invullen. Dit doen we zo levendig dat ook dit echt voelt. Herinneringen schijnen ook over de jaren continue te veranderen zonder dat we daar zelf bewust van zijn. Overigens denk ik zeker weten dat mijn herinneringen wel kloppen, maar daar schijn ik ook niet alleen in te zijn 😂. Misschien dat de grote lijnen vaak wel klopt, maar dat we bepaalde details zeg invullen? Ik weet trouwens niet of dit klopt.
Mijn man had vorig jaar een herinnering over zijn jeugd, die van mij was. Hij was er echt van overtuigd dat hij dit zelf had meegemaakt. Zelfs toen zijn moeder zei dat het niet klopte en mijn zus verifieerde dat het mijn herinnering was, bleef hij twijfelen. Hij zag het heel levendig voor zich met allerlei details, die achteraf van andere gebeurtenissen waren. Het zette mij wel aan het denken over mijn eigen herinneringen en de betrouwbaarheid.
Uit mijn werk weet ik wel dat bepaalde gedachtes over eerdere gebeurtenissen enorm kunnen veranderen. Eerdere vrij neutrale gebeurtenissen, die door latere gebeurtenissen (soms decennia later) compleet anders worden geïnterpreteerd. Heel bizar vind ik dat.