Zonnebloem dat heet het Pigmalion effect, en het is echt superinteressant hoe dat werkt. En toch.. wij hebben dat in de eerste instantie gedaan met de dakpanklassen, we gingen over van losse niveaus naar bk, kt, th en hv klassen.
Ondanks dat het overgrote deel in een dakpanklas altijd het lagere niveau heeft, was de inzet om gewoon les te geven op het hoogste niveau. Dat werkte echt niet, en daar zijn we snel van teruggekomen.
En we hebben regelmatig leerlingen waar na een aantal maanden les blijkt dat ze het niveau niet aan kunnen. Dat zijn niet de NT2 leerlingen, of kinderen met een bepaalde eigenschap waardoor wij een onbewuste verwachting creëeren, maar gewoon leerlingen die het niet aan blijken te kunnen en de verwachtingen te hoog zijn.
Ik vind dat dit soort dingen soms het idee vormen dat de sky the limit is als we maar de juiste dingen doen, maar een niveau is ook gewoon een niveau..
(Daarmee wil ik niet zeggen dat we niet bewust moeten zijn van de effecten van onbewuste vooroordelen!)