Honkeytonk Uiteraard heeft minder werken/minder inkomsten altijd consequenties. Maar met consequenties bedoel ik in deze context de consequentie dat je bijvoorbeeld je vaste lasten niet meer kan betalen. Maw: het lijkt me heerlijk om tzt te kunnen zeggen "we pakken de auto, laden een tent in en gaan drie maanden door europa reizen" Geen vijfsterrenhotels, maar wel vrijheid... Of dat als er een baan voorbij komt die me geweldig lijkt, ik geen 'nee' hoef te zeggen omdat ik daardoor niet meer m'n hypotheek kan opbrengen. Dat bedoel ik met 'zonder consequenties'.
Ik hoef ook niet te stoppen met werken op m'n vijftigste, dus zal wellicht wat minder geld nodig hebben. Ik snap dat als je doel dat wel is, je het met honderdjes in de maand niet gaat redden. Voor nu is dat echter wel waar wij het van moeten hebben, gewoonweg omdat we nu niet meer hebben om te sparen.
Ik heb het geprobeerd, maar kan voor nu geen zinvol lange termijn doel bepalen. Dat heeft er vooral mee te maken dat er de komende paar jaar heel veel voor ons gaat veranderen; volgend jaar rond ik mijn opleiding af. Dat scheelt mij alleen al 3.000,- euro per jaar studiekosten die dan dus vrijkomen. Daarnaast ga ik in salaris omhoog (ik weet alleen nog niet hoeveel) en overweeg ik de uren die ik aan mijn opleiding besteed (of een deel ervan) meer te gaan werken. In welke constructie dat zal zijn (ZZP of loondienst) maakt ook nog uit voor de financiën. Ook gaat mijn man waarschijnlijk van baan wisselen en dat levert hopelijk ook wat op. Maar ook hier geldt: hoeveel precies is allemaal nog niet duidelijk.
Ik heb wel zicht op het komende jaar: Ik weet nu wat er binnenkomt en wat er uitgaat. Dit betekent dat ik voor ons voor het komende jaar als doel heb gesteld om de laatste restjes hypotheek bij familie af te lossen. Dat moet in 10 maanden kunnen als we goed ons best doen. Het is misschien niet de meest rendabele keuze (beleggen zou mogelijk meer opleveren bijvoorbeeld), maar ik wil die losse schulden eerst afgelost hebben, voor m'n eigen overzicht en gemoedsrust en aangezien dat mooi in komend jaar kan wil ik dat ook doen.
Het tweede (toegegeven; vrij random) doel is om de hypotheek op ons vijftigste afgelost te hebben. Dat is zes jaar eerder dan gepland. Hoeveel we daarvoor maandelijks extra af moeten lossen is nog even de vraag omdat ik dus nog bezig ben met de bank om naar onze maandlasten te kijken.
Een huis voor de verhuur zou ik pas doen als onze eigen hypotheek drastisch verlaagd is en is voor nu dus iets voor ver in de toekomst. Het is een wens, maar staat vooralsnog vrij laag op ons prioriteitenlijstje, hoewel ik het wel erg interessant vind en me er ook wat meer in wil verdiepen de komende tijd.
Fijn dat jullie al zo lang zo goed bezig zijn hiermee. Kan me voorstellen dat dat rust geeft. Mocht je als ervaren spaarder tips hebben, dan hoor ik die uiteraard graag.