Maar stoppen met werken of minderen, heeft toch altijd financiële consequenties? Ook al heb je geen schulden en geen hypotheek meer?
Ik bedoel, je vaste lasten zijn niet helemaal weg (verzekering/ gas/water/licht) en bijv. pensioensopbouw wordt ook anders.
En als je wilt investeren in ontroerend goed, voor de verhuur, om zo aan inkomen te komen, dan bedoel je dus, met gespaard geld? Anders ga je weer een nieuwe schuld aan 😉.
Uiteindelijk is wat ik hier lees, het financieel onafhankelijk zijn, gewoon zorgen dat je dus genoeg op je bankrekening hebt staan, waarmee jij het leven kan leiden wat je wilt en wil je nu vooral zorgen dat de schulden weg zijn en sparen, zodat je die gevulde bankrekening hebt. (wat prima is hé!). Dat doen wij ook, al 10 jaar.
Zelf nemen we risico's, geld verdien je niet door elkaar jaar van verzekering te wisselen (zeker niet als hiermee een aantal jaar inkomen mee wilt opvangen). En dat kan op verschillende manieren. Dat kost wel tijd, energie en geld. (hoeveel is natuurlijk een beetje afhankelijk).
Maar vergis je niet, de hoeveel geld die je moet hebben als buffer, wil je kunnen leven met het idee, als ik stop met werken, heeft het geen consequenties. Misschien moet je dat ook eens uitrekenen. Hoeveel geld heb je nog nodig om je hypotheek af te betalen, hoeveel geld heb je nodig aan je vaste lasten straks, inschatting van boodschappen, studies voor kinderen enz, wat als een van jullie ziek wordt en je moet bv een aanleunwoning kopen?, of operaties die niet helemaal vergoed worden, Als je wilt reizen, waar ga je dat van betalen? En als je stopt met werken, maak je een gat in je pensioen, kan je dat opvangen?
Wat is je doel, hoeveel geld heb je nodig om die onafhankelijk het te hebben? En wanneer heb je die onafhankelijkheid behaalt?
Stel je zegt, de getallen in dit voorbeeld zijn volledig willekeurig, we hebben, om te leven zonder te hoeven werken, zo'n 30.000 euro per jaar nodig en we willen dat hebben als we 50 zijn, tot ons pensioen, dus 17 jaar/18 jaar. Dat is dan bijna 6 ton (ik reken even naar boven hé, met 20 jaar, rekent lekker makkelijk). Dan heb je nog een jaar of 20 (als je nu 30 bent), dus dan moet je per jaar nu rond 30.000 euro sparen, naast het wegnemen van je schulden en hypotheek. Hoe ga je dat doen?
Ik vind het een leuk topic :-), maar van 100tjes bezuinigen gaan wij ons doel niet redden. (maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor andere geld). Ik wil ook niet klein wonen, wel stuk meer zelfvoorzienend. (hoewel de tiny house echt MEGA duur zijn, zag er laatst te koop staan voor 3,5 ton!). En dan echt maar ene pietluttig stukje grond.
Maar ik ben benieuwd naar je doelen! Wat heb je nodig om dat gevoel te hebben, dat je kan stoppen met werken zonder consequenties! (ik heb hetzelfde doel hoor, maar hier was het antwoord: genoeg geld en geen schulden 😉).