Hier de volgende potjes:
Vakantierekening, we gaan graag op vakantie en dat kost (een bom) geld. Elke maand gaat daar een vast bedrag naar toe plus het vakantiegeld.
Leuke dingen rekening: daar gaat ook elke maand geld naar toe plus het geld wat man en ik krijgen met onze verjaardagen en voor kerst en sinterklaas gaat er naar toe
Rekening voor studie kinderen: beetje laat mee begonnen omdat we het jaren geleden ook niet zo ruim hadden. Maar goed, ik heb het globaal uitgerekend wat het kost (collegegeld, boeken, evt extra reiskosten, telefoonabo, zorgverzekering plus eigen risico, zakgeld) en zo teruggerekend hoeveel we dan per maand apart moeten zetten. Dat gaat er nu dus elke maand naar toe.
Rekening om eerder te kunnen stoppen met werken/rekening om evt inkomensverlies mee op te vangen. Ik werk op het moment niet maar man wil ook niet tot zijn 70e moeten werken. Over 13 jaar is onze hypotheek afbetaald. Ik heb een beetje uitgerekend wat we nodig hebben later om van rond te komen plus wat extra;s voor vakanties enzo. Streven is om op zijn 63e te stoppen met werken en vanaf dat moment ons elke maand een soort basisinkomen uit te keren. Ik volg het blog van Gerhard Hormann, die keert zichzelf een basisinkomen uit elke maand tot zijn pensioen begint.
Er gaat elke maand een flink bedrag naar toe. Wanneer de hypotheek is afbetaald wil ik het netto hypotheekbedrag gaan overmaken naar die rekening. Op die manier kan hij rond zijn 63e stoppen.
Algemene spaarrekening: Gaat elke maand een bedrag naar toe. Bedoelt voor onderhoud aan het huis, vervanging van apparaten en auto.
Dan heb ik nog een rekening waar elke maand geld naar toe gaat voor periodieke uitgaven. Denk aan kleding, kapper, kadootjes, sinterklaas, ouderbijdrage, eigen risico zorgverzekering, onderhoud auto, glazenwasser enz.
En ik heb een boodschappenrekening ;-)
Vroeger had ik dat allemaal niet en gaf ik gewoon alles uit wat binnenkwam. Dit werkt een heel stuk beter!