Luca75 dat vind ik echt onverstandig. Juist doordat ik nu zzp-er ben, ga ik er bewuster mee om. Ik heb geen recht meer op WW, AOW, ziektewet, WAO etc. Ik wil nu leuk leven, maar ook later of in mindere tijden. Ik heb daarin ook mijn verantwoordelijkheid richting mijn gezin.
Koekie83 Ben heel benieuwd hoe het extra aflossen gaat zijn. Hoe zijn jullie aan dat bedrag gekomen als ik vragen mag? En hoe verdeel je sparen/aflossen? Zit daar een gedachte achter of is dat wat meer natte vinger werk?
De looptijd van onze huidige hypotheek is 20 jaar en we hebben gekeken welk bedrag er dan overblijft en dat gedeeld door 20. Ik kreeg via via van een pensioenadviseur het advies om mijn pensioen op drie manieren te regelen, namelijk geld in steen (ontroerend goed), beleggen en spaargeld. Eerste twee is geregeld en het derde ben ik nog over aan het nadenken, ga ik zelf sparen of banksparen? Hoeveel ga ik sparen? In 15 jaar nog wel een klein pensioen opgebouwd.
Ik heb overigens geen idee wat hier in komt en uitgaat. Best wel gênant eigenlijk. Ik ga eenmalig een excelbestand maken van inkomsten en uitgaven op basis daarvan potjes maken in de bankapp en daar kan ik een doel bij instellen. Niet teveel potjes en het moet zoveel mogelijk automatisch gaan. De dingen waar ik blij van wordt, moeten financieel mogelijk blijven. Ik wil vooral minder impulsief zijn in mijn aankopen. Niet vinden dat ik op dat moment iets echt moet hebben.
Verzekeringen, telefoon, abonnementen ga ik niks mee doen. Telefoon en internet hebben we weinig keus qua bereik, verzekeringen, energie etc. kijk ik niet enkel naar kosten, maar ook naar service en ideologie van een bedrijf. Voor ons is dit nu goed geregeld. Ik zal daar hooguit een paar tientjes per jaar op besparen en de tijd die het mij kost om het uit te zoeken, kan ik ook besteden aan een uur extra werken met dezelfde opbrengst.