Hooyo-shimbir ik ben zelf ook van mening dat ik beter in staat ben om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeftes van mijn kinderen dan dat de leerkracht dit kan. Echter ik denk dat het bijna niet mogelijk is om het sociale aspect thuis volledig in te vullen.
Wij wonen in een uithoek en qua school weinig keus of we moeten er ver voor rijden. Als er keus was geweest zou ik deze school ook nooit kiezen. De vorige bewoners van ons huis hadden hun kinderen 25km verder op de vrije school zitten. Achteraf gezien hebben zij hier spijt van gehad en dat heeft ons mede doen besluiten om wel deze school te kiezen.
Daarbij zie ik de school als een maatschappij in het klein. Het 5 dagen per week moeten functioneren in een groep, je aan elkaar moeten aanpassen, leren omgaan met een leerkracht, die zich nooit volledig op jou zal aanpassen, leren omgaan met andere regels dan thuis of zelfs tegenstrijdige regels, zonder ouders in de nabije omgeving leren functioneren enz. Dit kan je mijn inziens nooit nabootsen door een vereniging of clubje hier en daar. Ik denk dat kinderen hier hele belangrijke vaardigheden leren, die ze nodig hebben voor later om te functioneren in de grote maatschappij. Daarbij komt ook dat door het wonen in een uithoek er sociaal gezien al minder is in de nabije omgeving en dat dit aspect juist nog belangrijker is.