**Deel 2.
Opleiding.**
Zoals ik al zei ben ik begonnen met de opleiding aspirant schipper. Dit kon ik fijn thuis doen door middel van simpelweg de boeken lezen en daaruit leren. Examens waren op eigen inzicht aan te vragen. Wel op vaste dagen, maar volgorde en 1 of 4 per keer maakte niet uit. Binnen 2 jaar moest je alle vakken gehaald hebben want na 2 jaar is het certificaat van het vak niet meer geldig waardoor je dat weer overnieuw kan gaan doen.
Ik ben begonnen met de in mijn ogen makkelijke vakken. Welke precies weet ik niet meer, ik denk veiligheid en milieu omdat daar ook veel logica in zat zoals geen afval overboord gooien. Kennis vaarwater was de laatste èn de rotste. Haalde ik de rest in 1 keer… deze moest ik 3 keer overdoen! Wat uiteindelijk ook maar net lukte binnen de 2 jaar. Zelfs motorkennis lukte in 1 keer. Ik snap er nog niks van maar blijkbaar snapte ik genoeg of gokte ik goed genoeg. Erg fijn, meerkeuzevragen 😉
De andere vakken waren:
- Kennis schip
- Regelementen 1
- Regelementen 2
- Laden en lossen
- Kennis schip
Kennis schip was ook leuk qua begrippen. Leren over dennenbomen, bestek, kloten/klootballen… Die woorden kregen ineens ook nog een andere betekenis. Ik ben benieuwd of jullie een idee hebben wat daarmee bedoelt wordt!
Het verschil in leren vond ik trouwens wel grappig om te zien. Omdat W al aan boord zat leerde hij dus vooral in de praktijk en keek in de laatste week voor het examen weleens in zijn boek. Hij dacht dat hij wel alles uit de praktijk wist maar hij heeft meer vakken moeten overdoen dan dat ik moest met 0,0 praktijkervaring. Dat kreeg hij natuurlijk wel een paar keer te horen 😉
Toen ik deze vakken had gehaald kon ik door middel van vaartijd doorgroeien tot stuurman. Over vaartijd vertel ik in deel 3 meer want ik merk dat ik dan te veel wil vertellen door alles er om heen.
Goed, terug naar het leren. Ik heb dus geleerd tot stuurman. Prima voor mij/ons omdat ik toch nooit zonder man zal gaan varen. Zou ik wel echt schipper wil worden (of kapitein zoals ze het in de passagiersvaart noemen) zal ik weer verder moeten gaan leren. Voor dat dat mag moet je kunnen aantonen dat je 3 vaarjaren hebt.
De examens die dan nog moeten zijn beetje afhankelijk van waar je wil varen.
- Navigatie 1
- Navigatie 2
- Radar (niet verplicht, wel erg handig omdat je anders niet in mist mag varen)
- Rijnpatent. Dit gaat per zone. Heb je ze alle 7 mag je overal op de rijn in Duitsland varen tot Iffezheim. Anders alleen de zones die je hebt.
- ADNR (ook niet verplicht, alleen bij gevaarlijke stoffen)
- Marifonie
Volgens mij heb ik nu alles, anders moet ik het later nog even aanpassen.
Overigens is leren in de binnenvaart geen verplichting, alleen door het wel te doen kun je sneller doorgroeien naar de volgende functie en dus meer loon 😉
Er zijn ook verschillende mogelijkheden om op/via een school te leren als je dat fijner vindt. Maar dat wordt teveel om hier ook nog aan vast te plakken.