Deel 1: Hoe het allemaal begon…
Tja, dat varen… dat geeft vaak toch veel vragen en leuke gesprekken.
Hoe het bij mij begon? Nou laat ik vooral eerst duidelijk maken dat ik NOOIT een boer of schipper wilde hebben want die hadden toch nooit tijd 😛 Maar toen kwam die ene jongen ineens wel erg vaak in de buurt en bekende dat hij verliefd op mij was. Ik was dat niet op hem. Maar na heel veel sms-jes en belletjes werd ik toch ook verliefd. Er was alleen 1 probleem: hij wilde gaan varen en wilde dat niet opgeven. Lang verhaal kort: dan toch maar varen later.
In onze verkeringstijd zag ik hem in het begin alleen in de weekenden. Maar dat vond ik niet erg, ik had het nog druk met school dus kon mijn tijd doordeweeks wel beter gebruiken.
Na ongeveer een jaar is hij van schip verandert en dat was wel vervelend voor mij. Zelf kreeg hij het veel beter naar zijn zin maar nu zagen we elkaar veel minder. 1 weekend in de 2 of 3 weken werd gewoon omdat zijn vaargebied veranderd was naar vooral Duitsland ipv hoofdzakelijk Nederland en België. Maar ook dat wende , al bleven verjaardagen en andere familiedingen zoals sinterklaas (ja dat vierden wij thuis nog aangezien ik nog kleine zusjes had) vervelend zonder hem.
Toen wij 2 jaar verkering hadden lukte het bij mij op school niet meer. De stage zou ik moeten overdoen maar mijn motivatie was weg aangezien we toch die komende zomer wilde gaan trouwen en ik aan boord toch niks met mijn diploma zou kunnen. Dat gaf wel een paar stevige gesprekken met mijn ouders maar die zagen ook wel in dat dwingen de opleiding af te maken weinig nut zou hebben. Wel stelde ze als voorwaarde dat ik dan zou gaan leren voor papieren die aan boord wel nuttig zouden zijn. En ik moest gaan werken. Gelukkig was dat geen probleem, mijn weekend/vakantiebaantje kon ik uitbreiden naar 5/6 dagen per week.
En zo begon ik in de herfst van 2008 aan de opleiding aspirant schipper.