Het is sowieso een misvatting dat overgewicht ongezond is en een βgezondβ gewicht gezond. 1/3 van de mensen met een bmi boven de 30 hebben geen zogenaamde gewichtsgerelateerde gezondheidsklachten en zijn gezond. Terwijl 1/3 van de mensen met een bmi onder de 25 wel deze gewichtsgerelateerde gezondheidsklachten heeft. Overgewicht verhoogt de kans op gezondheidsklachten, maar het is geen 1-op-1 relatie. Ik word een beetje moe van de veronderstelling dat een slank lichaam bereikbaar is met sporten en gezond eten en dik zijn ongezond. Veel te simplistisch. De wetenschap weet helemaal niet hoe het precies werkt en het blijkt veel gecompliceerder te zijn waarbij genen een belangrijke, maar nog steeds onduidelijk rol spelen. Veel mensen houden nu eenmaal van deze zwart-wit visie en veroordelen is lekker makkelijk.
Ik vind het dan ook dikke bullshit dat paspoppen met maat 48 overgewicht promoten. Het laat vooral zien dat iedereen er mag zijn in alle maten en vormen en de maat hoeft niks te zeggen over de gezondheid en de levensstijl van die persoon. Enkel paspoppen in maat 34 tonen, promoot juist dat deze maat de norm is en dat is vind ik pas bullshit.