Ysabella Wat voor beeld willen we daarmee afgeven? Dat het qua gezondheid goed is om maat 56 te hebben? Ik noem dat symptoom bestrijding, laten we de btw maar verhogen op ongezond eten en laten we mensen stimuleren om af te vallen. En absoluut niet omdat dik zijn volgens sommige niet mooi is, maar echt om de gezondheid.
Eigenlijk wat @[verwijderd] ook al aangaf, het is te kort door de bocht om de relatie tussen ongezondheid altijd aan overgewicht te koppelen, inderdaad veel te zwart / wit. En de vraag is, willen mensen met overgewicht altijd slank zijn? Dat is ook aan aanname. En ook dat mensen dik worden van slecht eten. Want misschien eten ze wel heel gezond, maar veel te veel. En zo kunnen we nog wel doorgaan..
Overigens ben ik absoluut geen fan van het bestraffen van 'slecht' gedrag. We weten uit onderzoek dat het niet werkt. Belonen werkt wel, maar straffen alleen op de hele korte termijn, zeker niet om gedrag op de langer termijn te veranderen.. Neem het roken nu, al maken ze de pakjes €20,-, mensen blijven toch wel roken. Het werkt niet. En waar is de grens? Wie moet het bepalen en beoordelen? Mag ik dan ook iets zeggen over jou als jij ondergewicht hebt? Mag ik je dan ook een boete opleggen als je te weinig calorieën eet?