Baudet is een ster in interviews geven, oneliners de wereld in slingeren, boeken schrijven, filmpjes delen en essays schrijven waarin hij woorden van een ander gebruikt/aanhaalt/bekritiseerd of bespreekt, zonder daarbij te zeggen dat het zijn mening is.
Slim, want zo heeft hij altijd de (veel gebruikte) escape; “het zijn niet mijn woorden, ik stel alleen iets aan de kaak”. Naast de nog vaker gebruikte “zo bedoel ik het niet”.
Maar (en echt een hele grote maar), iemand die zo intelligent is (of zichzelf in ieder geval zo profileert) zou toch moeten begrijpen dat hij daarmee op zijn minst de suggestie wekt het met die woorden eens te zijn. Zeker door zijn woordkeus, en het feit dat hij de zaken zeer eenzijdig belicht.
En als je slim genoeg bent om dat te begrijpen (en daar ga ik wel vanuit) dan doe je het dus bewust. Dan wek je dus bewust de suggestie dat jij het eens bent met dit soort uitspraken. Of in ieder geval je er niet van distantieert.
De uitspraak “ich habe es nicht gewusst” is geen vergissing. Iedereen weet wat die uitspraak betekend. Iedereen weet door wie die uitspraak gebruikt werd. Iedereen weet wat er met die uitspraak bedoeld wordt. Iedereen weet precies waarom juist die uitspraak gekozen is. Zeer bewust dus.
Nee, meneer Baudet heeft weer een hoop geroeptoeter de wereld ingeslingerd, waarvan hij vervolgens kan zeggen dat het “zijn woorden niet waren” en dat het geen “politiek statement is”.
Meneer Baudet, je bent politicus. Alles wat je zegt is op dit moment een politiek statement. Hou je niet zo van de domme. Kom er gewoon eerlijk voor uit wat je bent. Een narcist. Een racist. Een camerageile sensatiezoeker. Een wolf, die al lang niet meer in schaapskleren loopt.
Kom er gewoon eerlijk voor uit. En hou je niet zo van de domme.