Hier is zoon vanaf de geboorte vegetarisch en ik sinds augustus.
Zoon vanaf de geboorte omdat hij als baby het vlees al uitspuugde. Misschien heeft hij qua hoeveelheid 2 kleine lepels vlees in zijn maag gekregen. Echt altijd geweigerd. Vanaf 4 jaar zei hij heel duidelijk dat hij nooit dieren wil eten. Toen hij dik 5 was heeft hij mij overtuigd en ben ik vegetariër geworden.
Ik zou niet meer zo zeuren voor vlees en hij zou beter gaan eten dit is redelijk gelukt maar we zijn er nog lang niet. Hij is heel selectief. Fruit is super. Groenten redelijk. Noten en peulvruchten niet. Nu zijn we bezig met noten. Hij moet kiezen, of vlees of noten dus hij krijgt nu dagelijks een paar noten en zo gaan we het verder opbouwen totdat hij dagelijks goed een handvol noten eet en dan naar het volgende.
Hij eet kaas en yoghurt. Dit eet hij ook heel goed en ik moet opletten met wat ik zeg want als hij weet hoe we eraan komen gaat hij het weigeren. Natuurlijk weet hij dat het van dieren is maar niet dat het niet vrijwillig is.
Eieren heeft hij ook altijd geweigerd. Poffertjes, pannekoeken en koekjes eet hij wel 😉
Hij moet van mij eerst volwaardig gezond eten voordat hij zijn yoghurt en kaas mag laten vallen.
Soms wel een beetje angstig dat hij mij later gaat verwijten dat ik hem jarenlang in de matrix heb laten geloven. Hij is extreem standvastig qua dieren/aarde/milieu.
Geloof me, dit heeft hij niet van mij, m'n vriend of m'n ouders. M'n ouders eten normaal met veel dierlijke producten. M'n vriend at ongezond en ik was fastfood verslaafd.
Het zit gewoon echt in hem op 1 of andere manier.
Ik denk dat als kleine kinderen volwaardig gezond en veganistisch eten het geen kwaad kan maar dan moet het ook echt gezond zijn met veel vetten en eiwitten. En iedereen weet dat kinderen vaak moeilijk zijn met voeding. Maar als een kind alles lust en goed eet kan het denk ik geen kwaad.
Vroeger zat er genoeg vit B12 in water. Dat is nu niet meer omdat het water te goed gezuiverd wordt. Vitamine B12 wordt bij dieren en dus ook bij ons in de darmen aangemaakt. We hebben allemaal genoeg vitamine B12 in ons zitten maar omdat het in de darmen wordt aangemaakt komt het niet in de bloedbaan terecht.
Hierdoor hebben we wel supplementen nodig.
Ook veel vleeseters hebben tekort aan vit B12.
Ik kan iedereen de documentaires forks over knifes en what the health aanraden op Netflix voor info.