Femkes klopt helemaal! Mijn dochter heeft een eetproblemen. Hierdoor eet ze zeer eenzijdig. Praktisch alleen maar brood, op school nog een banaan en op vrijdag 1/3e pizza. Uiteraard lust ze wel chips en snoep al is ze daarin ook kritisch. Ze slikt multivitamines. Aan de buitenkant ziet ze er gezond uit. Geen overgewicht maar wel aan de bovenkant van de curve (tov haar lengte). En toch is ze ondervoed. Afgelopen week heeft ze bloed geprikt want ze moet supplementen bij gaan slikken. Op grond van haar eetpatroon zegt de diëtist dat ze een tekort heeft aan vitamine d3, magnesium, ijzer en zink. Labonderzoek moet uitwijzen of het klopt. Ze is altijd moe, gaat niet meer fulltime naar school, wondjes helen slecht, eczeem, plukken haar die je er zo uit trekt, etc. Het nut van goede voeding wordt nog wel eens onderschat denk ik.
Nu is mijn dochter door haar jonge leeftijd (6) en haar eetproblemen waarschijnlijk een extreem geval. Ik wil maar zeggen hoe belangrijk gezond eten is, en dat tekorten echt wel heel heftig kunnen zijn en een wissel trekken op het dagelijks leven. Nu heeft mijn dochter ook nog de pech dat ze een hartritmestoornis heeft en dat een tekort aan bv magnesium en kalium voor haar potentieel levensbedreigend zijn.