[verwijderd]
Leuk dat je het hier deelt! Het artikel klopt voor een deel. Een veganistisch dieet is niet per definitie gevaarlijk voor kinderen, het kan wel gevaarlijk zijn. De titel vind ik misleidend omdat er ook veel gezonde veganistische kinderen zijn. De baby's die zijn opgenomen in het ziekenhuis en sommige overleden zijn ook wel in het nieuw geweest. In plaats van babyvoeding kregen ze bijvoorbeeld rijstmelk, waardoor ze ernstige tekorten opliepen. Ook zijn er mensen die niet geloven in supplementen en een heel extreem dieet eten zoals alleen fruit, of alleen rauwe voeding. Dat is natuurlijk heel slecht voor kinderen (en ook voor volwassenen).
Wij leggen ons geen beperkingen op behalve het veganisme, zolang het veganistisch is eten we het (al proberen we wel gezond te eten natuurlijk). We zorgen dat de kinderen voldoende vetten en eiwitten binnen krijgen. Verder krijgen ze bij ons vitamine b12, omega 3 en vitamine d supplementen. Bij hun moeder krijgen ze b12 en omega 3. Al deze vitamines krijgen ze ook binnen uit voeding maar we slikken bij voor de zekerheid.
Wij eten nu twee jaar veganistisch, dus sinds de kinderen 11 en 8 waren. Ik merk geen verschil met daarvoor in hoe ze zich voelen, hoeveel energie ze hebben en hoe ze zich ontwikkelen. Ik ben wel iemand die alles tot in detail uit gaat zoeken en ze handjes met noten geeft tussendoor enzo. Ik denk dat veganisme niet slim is als je je er niet echt in verdiept of geen advies vraagt aan een diëtist. Ik ben ook wel streng tegen ze hoor, als ze niet de dingen willen eten die ze nodig hebben mogen ze niet veganistisch eten.