Ik denk wel dat wij eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg hebben qua informatie over de "chemische fabriek" dat ons lichaam is. Ik heb moleculaire levenswetenschappen gestudeerd, dus die opmerking komt niet uit de lucht vallen 😉 we weten heeeel veel, maar ook veel niet. Wát we weten qua invloed van voeding etc is veel statistisch, en volgens mij is er geen gedegen onderzoek dat aantoont dat wij dierlijke voeding nodig hebben.
Elk lijf is anders. Trial and error is denk ik de beste manier om er achter te komen wat voor jou op dit moment werkt. Maar om op die basis weer iets te gaan eten waar je niet achter staat, vind ik ook erg moeilijk.
Ik denk zelf ook veel over dierlijke voeding na; ik eet nu vegetarisch, maar zou liever (bijna-)veganistisch eten. Voordat mijn leven op zn kop stond zat ik op 80% ongeveer, mn vriend at mee maar vooral voor mij. Ik had toen bedacht om misschien 1 keer in de week vlees te gaan eten van wild uit de veluwe. Ik ben namelijk niet tegen het eten van dieren af en toe (al is veel vlees volgens mij veel ongezonder dan te weinig) maar ik ben vooral tegen de veehouderij, zelfs de biologische. Het vee op de veluwe moet toch deels worden afgeschoten zodat de dieren niet hoeven te verhongeren, dus ik vind dat geen probleem. Kon overigens nog niet vinden waar ik het kon kopen, en toen kreeg mn vriend zn infarct, dus niet meer mee bezig geweest.
Eet je wel veel bonen? Vrijwel alle stoffen die in vlees zitten, zitten ook in hoge concentraties in bonen.