Nee, ik ben zeker niet altijd eerlijk. Ik heb een tijdje eerlijk antwoord gegeven toen het niet zo goed met me ging en ik heb daar vooral spijt van, omdat mensen onthouden wat je dan vertelt... en dat is dan lastig wanneer het weer wat beter gaat ofzo. Op momenten dat je het er helemaal niet over wil hebben komt het weer boven. En waar ikzelf vooral last van heb, is dat ik nooit 'zwak' over wil komen. Dus wanneer ik geklaagd heb of wanneer ik iets vertel over mijn problemen, voelt het alsof ik een ander wapens geef die ze op een later moment weer tegen me kunnen gebruiken. Het lucht ook zelden op, dus waarom zou ik? Mijn therapeut vertelt me dat het nodig is zodat mensen je beter leren begrijpen, maar juist dát vind ik eng. Op zo'n forum gaat het nog wel. En bij mensen die ik niet vaak zie gaat het ook nog wel. Maar bij mensen die ik wel regelmatig zie, hou ik het voor me als het niet goed gaat.
Ik heb ook het idee dat als ik een beroep doe op een ander, die ander dan automatisch een beroep mag doen op mij. Daar heb ik schrik van. Ik wil niemand iets verschuldigd zijn, ik wil niet dat mensen denken dat ze recht hebben op mij. Dus dan doe ik ook niet snel een beroep op hen door te klagen en zeg ik juist dat alles prima met me gaat. In de praktijk betekent dat vaak dat ik een soort 'krediet' opbouw in mijn hoofd, waarbij ik ervoor zorg dat ik veel naar de ander luister en de ander help als ik kan, maar niets terugvraag. Dat voelt beter, omdat ik dan het idee heb dat ik mij t.a.t. kan terugtrekken uit die relatie. Wat ik na een tijdje dan ook doe.
En als ik vertel over hoe moeilijk ik (we) het soms heb met de opvoeding van onze zoon, dan voelt dat ook niet altijd goed. Mensen kunnen geen goede reactie geven en dat ligt niet per se aan hen. Het ligt er gewoon aan dat niemand je zorgen kan wegnemen en als ze het wél proberen, voelt het alsof ze de boel bagatelliseren. En je wordt overladen met nutteloze tips, waar je vervolgens toch aardig op moet reageren.
En ik voel me vaak schuldig t.o. mijn zoon als ik over hem klaag. Hij is gewoon zichzelf, ik wil daar niet constant negatief over doen. Hij doet niks fout.
Kortom: nee, ik ben niet echt eerlijk en oprecht.