[verwijderd] Ja, die ga ik ook kijken! Hidden Figures. Ik wilde hem eigenlijk al zien toen hij in de bioscoop was, maar het is er toen niet van gekomen.
Ontopic: Ik kijk altijd de nationale dodenherdenking op de Dam en dan vaak daarna een goede film, want er zijn daarna altijd wel goede films op. Ik ben nog nooit naar een herdenking/kranslegging bij een monument geweest. Ik denk altijd aan de mensen die in de tweede wereldoorlog gesneuveld zijn, zowel onschuldige burgers en mensen uit het verzet als geallieerde soldaten. Verder denk ik aan mensen die nu onderdrukt worden door hun machthebbers, mensen die door oorlog van huis en haard verdreven zijn en/of in hun vlucht omgekomen zijn.
Vandaag doet mijn dochter voor het eerst mee met de twee minuten stilte. Net tijdens het eten hebben we uitgelegd dat het hier lang geleden oorlog is geweest en dat er op 5 mei een einde aan de oorlog kwam. Dat we daarom morgen een feestdag hebben om te vieren dat we vrij zijn, maar dat we de dag daarvóór een rouwdag hebben om alle mensen te gedenken die tijdens de oorlog dood zijn gegaan. Ze vroeg of wij de oorlog hebben meegemaakt en toen heb ik uitgelegd dat het zo lang geleden is dat zelfs haar opa's en oma's het niet meegemaakt hebben, maar haar omi wel. Toen vroeg ze of omi wel eens verteld heeft hoe zij het overleefd heeft en kregen we het over het feit dat mijn oma's jongere broer tijdens de oorlog is overleden en dat dat heel verdrietig was voor omi en haar ouders en broers en zussen. Vandaag zal ik dus voor het eerst ook aan het broertje van mijn oma denken.