Ik voel me best wel aangesproken door wat je schrijft @[verwijderd].-knip-
Sorry, maar ik begrijp op mijn beurt niet de verwijten die mensen maken wanneer iemand niet meedoet aan een georganiseerde herdenking. Het is toch niet zo dat mensen zoals ik de boel verstoren? Ik rij echt niet met mijn auto langs de ceremonie om 20:00 uur, laat staan dat ik ga praten of roepen. Ik verzet mij er ook niet tegen, ik probeer helemaal geen statement te maken. Ik wil niets afdoen aan de betekenis die het voor anderen heeft, ik ageer er niet tegen of wat dan ook. Het enige dat ik zeg is: het ritueel van twee minuten stilte betekent niets voor mij. Ik heb er wel eens aan meegedaan en ik voelde me eerlijk gezegd ontzettend nep terwijl ik daar toen stond. En daarom doe ik het niet meer. En ik vind het héél erg pijnlijk om te lezen dat mensen mij daarom betichten van een individualistische instelling, gebrek aan fatsoen, en ga nog maar even zo door.
Wat ik hiervan geleerd heb, is in ieder geval dat ik er beter mijn mond over kan houden dan eerlijk antwoord geven op de vraag of ik mee gedaan heb aan de herdenking, want mensen maken zich er echt kwaad om.