Sevenof9 ik bereken het zelf meestal als volgt:
Ik pak mijn standaard uurtarief (in mijn geval gelden landelijke tarieven en deze hanteer ik gewoon). Bij het geven van workshops, colleges, maak ik een schatting van de reรซele voorbereidingstijd en deze neem ik op in mijn uurtarief. Ik vraag dus een tarief per contactuur en dit is inclusief voorbereidingstijd. Individuele behandeling is een heel ander verhaal.
Bij de voorbereidingstijd ga ik er vanuit hoeveel tijd ik kwijt zou zijn als ik ervaren ben. Ik doe regelmatig iets nieuws en ben dan veel meer tijd kwijt. Dit bereken ik niet door, maar zie ik als een investering van mijn bedrijf en eigen kennis. De keren daarna ben ik veel minder tijd kwijt en ik vind het niet netjes om mijn onervarenheid op dat vlak door te berekenen aan de klant.
Reiskosten gewoon 19 cent per kilometer (standaardtarief). Reistijd reken ik enkel als het om een hele kortdurende klus gaat. Ik behandel nu in opdracht van een instelling iemand op locatie. De behandeling is 45 minuten per keer en de reistijd totaal 40 minuten. Ik reken dan de helft van mijn uurtarief voor de reistijd. Als ze meerdere klussen hebben waar ik een dagdeel mee kan vullen, dan vervalt dit.