CrazyCatLady Ja maar dat hoeft dan weer niet. Het is meer een.. ik begrijp (tot in hoeverre je dat zonder psychologie opleiding kan begrijpen) genoeg over trauma's, hoe je achtergrond/opvoeding van invloed is op je latere leven, hechtingsproblematiek etc etc..
Maar ik begrijp niet hoe het kan dat er kinderen zijn uit een normaal gezin, die op 5jarige leeftijd een konijn vermoorden voor de lol ofzo. Ik vind dat dus stiekem echt mega fascinerend. Het lijken vaak bepaalde patronen te zijn die bij dat soort kinderen steeds terug komen, dieren pijn dien, fikkie stoken, gebrek aan empathie, en ik wil weten waar dat vandaan komt. Wat gebeurd er in die hersentjes? Waarom? Gewoon omdat ik het echt totaal níet begrijp. Voor zo veel andere dingen is er een (voor mij) hele logische verklaring, alleen daar kan ik me niet in verplaatsen. Juist omdat het zo ver af staat van mijn belevingswereld vind ik dat echt interessant.. ik ben raar 🙈
Wat ik me kan herinneren:
Het is een persoonlijkheidsstoornis. (antisociale persoonlijkheidsstoornis, ook wel sociopathie of psychopathie genoemd)
Het is aangeboren (genetisch aangelegd of ontwikkelt tijdens de zwangerschap door bijv FAS (fetal alcohol syndrome)) of aangeleerd / na de geboorde ontwikkelt (waar - denkt men - dan wel aanleg voor moet zijn).
Antisociale persoonlijkheidsstoornis is een spectrum; niet elke sociopaat is een serial killer zeg maar, maar wel hebben ze allemaal problemen met emotie, zelfbeheersing en empathie. Icm met een zwak geweten tot helemaal geen geweten. En dat maakt ze gevaarlijk tot levensgevaarlijk.
Heb je een zwak (of geen) geweten en nauwelijks (of geen) empathie dan is het mishandelen van dieren en het manipuleren van mensen niet zo'n big deal. Nieuwgierigheid, geen grenzen aanvoelen en inzien; alles draait om het eigen ego. Logisch gezien hoe het brein functioneert. Het voelt geen verantwoordelijkheid voor iets of iemand anders, enkel voor zichzelf, en in de vorm van een ego (sociale status bijv.)
Gevoel van liefde is minimaal of zelf helemaal afwezig. Het is compleet self-serving en dat gaat gemakkelijk ten kosten van anderen.
Antisociale persoonlijkheidsstoornis niet te verwarren met antisociale stoornis, autisme, narcistische persoonlijkheidsstoornis.
Elke sociopaat is narcistisch maar niet elke narcist is een sociopaat.
Elke serie moordenaar is (hoogstwaarschijnlijk) sociopaat, niet elke sociopaat is een serie moordenaar.
Dat is een beetje wat ik heb onthouden.
Ik vond het namelijk ook wel interessant en heb er toen het 1 en ander over gelezen. Nu vind ik het niet zo boeiend meer want het is best logisch allemaal, haha.
Dit wist je waarschijnlijk allang hoor, maar vond het voor mezelf ook wel leuk om het weer even omhoog te halen haha
CrazyCatLady Onder die half-ingestorte toren ligt momenteel een hele hoop woede 🙈
Maar vanmorgen een goed gesprek gehad met de psycholoog dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed gaat komen..
<3
CrazyCatLady n Den Bosch! En nope..
Ik vond het al niet heel geweldig, ik was op dat punt al 4 jaar ouder dan mijn klasgenoten (ik heb daarvoor ook horeca management gedaan, en dus 2 keer 4 havo) dus ik miste al wat aansluiting, en het was wel erg knippen plakken kleuterschool knutselwerkjes niveau. Maar ik was bereid om daar doorheen te kijken, tot het moment dat ik mijn map met daarin een halfjaar knutselen in de trein liet liggen, en een dikke onvoldoende haalde omdat ik het niet binnen 2 dagen opnieuw kon maken. Dat is echt de druppel geweest dat ik ging spiralen, ik was net (opnieuw) weg uit mijn thuis situatie, woonde in een caravan, en ik ben 2 maanden mijn bed niet meer uitgekomen.. tegen de tijd dat ik er klaar voor was om terug te gaan hadden ze me al uitgeschreven. (Die begeleiding was echt top daar hoor! 😶)
Oh dat is wel jammer! begrijpelijk wel dat je geen aansluiting vond. Ik had ook een meisje in de klas en die was al 20!!! wij waren 16/17, een enkeling 18. Dat paste niet idd. Het verschil in ontwikkeling is te groot voor vele om aansluiting te vinden of iets.
CrazyCatLady Geniaal!
Oh man, het was nog erger dan ik dacht. Maak je eigen wasmiddel...
Echt F off, ik zoek een hóbby, niet nog meer manieren om meer tijd te steken in het huishouden..
Het stomme is dat de hele stichting draait om feminisme, vrouwenrechten, lgbtq+, gelijkheid en shit. Ze hadden met internationale vrouwendag een lezing over de heksenjachten. Supergaaf! Hun facebookpagina is een groot filosofie, cultuur, emancipatie ding, alles wat ik interessant vind en zoek, en in de praktijk: maak je eigen kookpotje! Knutsel een droomvanger! 🤮
Ik heb niet eens een goodiebag gehad, ik ben vrijwel meteen weer omgedraaid 😂
Ik denk dat dit voor veel vrouwen dit prima werkt. Typische vrouwelijke dingen doen zoals bloemschikken en je eigen wasmiddel maken kan prima naast vrouwenemancipatie staan. Voor sommige is je eigen wasmiddel maken misschien een teken van conservatisme, maar ik denk voor vele vrouwen dat dit juist wel emancipatie is/kan zijn. Zeker wanneer je het combineert met een lezing over feminisme! Ik denk dat het juist een heel mooi voorbeeld is van vrouwenemancipatie.
Ik denk dat je een grote groep vrouwen geen plezier doet wanneer je een cursus kookpotje afneemt omdat emancipatie en vrouwenrechten pleiten voor gelijkheid en keuzevrijheid maar niet voor kookpotjes en bloemschikken 😛
Uiteindelijk gaat emancipatie en feminisme juist om gelijkheid en keuzevrijheid. Je eigen wasmiddel maken is eigenlijk heel erg in lijn met vrouwenemancipatie. En ik denk dat veel vrouwen oprecht geïnteresseerd zijn in het maken van hun eigen wasmiddel want anders zou het niet zo populair zijn, denk ik. Ik heb er zelf 0 interesse in, en ik profiteer van diezelfde vrouwenemancipatie waardoor ik kan zeggen; 'Don't care'. In beide gevallen zou volgens de vrouwenemancipatie en feminisme het antwoord daarop zijn : oké.
Ok lang verhaal en wellicht wat warrig, excuus 😆