[verwijderd] ja je zegt goede dingen!
Ten eerste beginnen we niet gewoon op t lab, we schrijven een proefopzet wat gebaseerd is op literatuur. Wat verwacht je aan effect bij gezonde cellen. Dan kom ik gelijk op het tweede, ons bloed komt van sanquin de bloedbank. Dit bloed is dus gecontroleerd en normaal bevonden. Daaruit hebben we de witte bloedcellen gehaald en die gebruiken we verder in de celkweek.
De verschillende effecten die we verwachten te zien is vervolgens onze referentie (literatuur). Mochten daar dingen afwijken dan moeten we verder gaan zoeken wat er eventueel aan de hand kan zijn geweest. Dat kan zoiets simpels zijn als de stoof (bewaarplek van de cellen) die te vaak open en dicht is gegaan, dat wij als studenten gewoon niet goed kunnen pipetteren… of dat er toch iets met de cellen van de bloeddonor aan de hand is, hiervoor heb je dan de literatuur weer nodig.
Dat is ook de reden dat we alles het liefst in triplo doen, je mag nooit van 1 meting uitgaan.
Het is allemaal vrij streng, wat super goed is. Daarom is publiceren voor promovendi ook zo ontzettend lastig want je data moet wel voldoen en dusdanig betrouwbaar zijn dat je kan/mag publiceren ermee. Op school hebben wij natuurlijk ook maar 5 praktijken, in research-centrums zijn ze vaak 4-5 jaar bezig met 1 onderzoeksvraag.
Ik ben er trouwens wel over uit ik dat stuk het allerleukste vind. Nu heb ik nogsteeds niet de ambitie om als ik al een master ga doen direct erna een PhD te starten. Maar wie weet in een verre toekomst (bedoel je kan ook prima promoveren als je 50 bent toch?)…
Het bedenken, uitwerken en schrijven van nieuwe experimenten is echt zo gaaf om te doen. En literatuur lezen word ik ook blij van 😂