Mijn tip is juist de lijstjes en structuur los te gaan leren laten en heel bewust zo nu en dan de boel de boel te laten. Je voelt nu namelijk onrust of spanning als je niks doet, gaat vervolgens van alles doen, onrust of spanning is even weg als je gedaan hebt wat je moest doen, maar komt daarna weer keihard terug en vervolgens ga je weer van alles doen en ‘hallo vicieuze cirkel’.
Het enige wat je hiermee bereikt, is dat je de spanning die je hebt als je niks doet, hiermee in stand houdt en aan jezelf continue bevestigd dat je iets moet doen om hiermee om te gaan. Met een beetje pech wordt het zelfs erger, ga je steeds meer doen, steeds hogere eisen aan jezelf stellen, omdat je steeds minder kan verdragen. Bezig zijn geeft op de korte termijn rust, op de lange termijn stress en spanning.
Doe regelmatig iets bewust niet, leer je hoofd dat er geen rampen gebeuren als het een keer een onoverzichtelijke puinhoop is. Leer omgaan met de spanning die het gaat geven om even niet aan te staan en ervaar dat het steeds makkelijker wordt. Al deze extra tijd die deze imperfectie gaat opleveren, weer gaan gebruiken waar je echt blij van wordt. Meer tijd voor een hobby, een wandeling, gek doen met je gezin, niks doen en een uur lang naar je spelende kind kijken etc.
Ik ben zelf van mening dat yoga, sporten, meditatie, mindfulness, in de natuur etc. het proces van loslaten kunnen ondersteunen. Het dwingt je om te concentreren op het heden ipv constant bezig te zijn met wat je allemaal moet doen. De essentie is uiteindelijk durven de controle los te laten en meer genieten van het moment ipv vooral veel ‘moeten’.
Ik ben hier zelf al jaren mee bezig. Het is een leerproces en ik ben er nog lang niet. Ik stap regelmatig weer in de valkuil, maar ik herken het steeds sneller en stap er ook makkelijk weer uit. Ik was ooit een gigantische controlfreak en ik moest van alles. Resultaat was dat ik vooral een stresskip was en niet altijd even gezellig. Ondanks dat alles geweldig op orde was, wat vooral heel veel energie kost en ten kosten ging van mijn geluk. Nu gaat er regelmatig wat fout, is het soms een puinhoop, maar het boeit mij veel minder en ik zit veel beter in mijn vel.
Lekker bondig verhaal weer 😂. Ik ben zelf net weer uit mijn eigen valkuil aan het klimmen en voor mij werkt deze visie. Juist ook voor de lange termijn.