ja! Ik had maar 1 oma en mijn moeder was enig kind. Wij waren dus ook de enige kleinkinderen en dus werden wij enorm verwend. Oma kwam elke week van donderdag t/m zondag logeren en in de winter van 14 dec t/m 14 jan (haar en mijn verjaardag en de feestdagen uiteraard vielen daarbinnen) Ook alle vakanties ging ze met ons mee, uitstapjes etc. Ze was eigenlijk mijn 2e moeder, ik weet niet beter of oma was er (bijna) altijd.
Jammer genoeg is ze overleden toen ik 12 was en ik heb daar ontzettend veel verdriet van gehad. Het is al meer dan 30 jaar geleden en terwijl ik dit bericht schrijf lopen de tranen me langs de wangen.
Bijzonder vond ik dat mijn dochter toen ze een jaar of 3 was, tegen me zei dat oma A naast me stond, ze dacht dat het mijn moeder was. Ze bleef volhouden dat oma naast me stond, terwijl ik zei dat ik niemand zag en oma gewoon thuis was. Toen vroeg ik haar hoe oma er uit zag dan? tja, met krulletjes en een jurk met bloemetjes en hakjes en een hoed. toen ze zei dat ze een hoed droeg schrok ik, mijn oma droeg altijd buitenshuis een hoed en handschoenen, hoe warm of hoe koud het ook was. Ik denk dus dat mijn dochter mijn oma naast mij heeft zien staan. En uiteraard lijkt mijn moeder steeds meer op haar eigen moeder, dus ik snap best dat mocht ze mijn oma hebben gezien, zij heeft gedacht dat het mijn moeder was.