Trees Ja klopt, het zijn meer wat losse verslagen van contact met verschillende joodse mensen. Ik vind juist het contact en de relatie met die familie zo mooi in mazzel tov, en hoe de schrijfster daarmee omging. Dat mis ik in dit boek.

20 dagen later

Ik vind dit echt een heerlijke boek. Lekker makkelijk leesbaar en het verhaal lokt uit om verder te lezen. Ik had hiervoor een heel oud boek gelezen, waar ik echt niet doorheen kwam (revolt of the angels van anatole france). Ik wilde het perse uitlezen, omdat het een belangrijk boek is voor bepaalde religieuze stromingen en aantal bekende schrijvers. Ik vond het maar een saai en moeilijk leesbaar gedrocht. Ook al was de onderliggende boodschap interessant, het verhaal zelf vond ik ook oppervlakkig.

Dit is de perfecte opvolger om te lezen na dat slaapverwekkende relaas van meneer anatole . Lekker luchtig met veel fantasie. Ik vond zijn bestseller ‘het weeshuis in de azuurblauwe zee’ een beetje tegenvallen, maar deze maakt het helemaal goed. Zeker ook een aanrader als je ook fan bent van Isaac Isamov en I, Robot. Enige kritiek is dat zijn seksueel getinte grapjes nogal flauw zijn. Ik had ze ook kunnen maken en dat is geen compliment voor hem (of aan mijzelf 🤐).

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Trees Ik vond zijn bestseller ‘het weeshuis in de azuurblauwe zee’ een beetje tegenvallen, maar deze maakt het helemaal goed.

O ik vond die echt heel cool! Dus ik ben wel heel benieuwd naar andere boeken van hem 🙂

Ik lees nu een boek over de huismus. Het is iets informatiever dan ik had gehoopt, maar hierna ben ik wel een huismusexpert 😉

• Trees hebben hierop gereageerd.

Vulpen O ik vond die echt heel cool!

Ik heb hem dus geluisterd en degene die het voorlas deed bij elk personage een ander stemmetje. Ik vond dat echt mega irritant en ik mis ook altijd de helft bij luisterboeken. Even afgeleid en ze zijn weer 3blz verder. Ik vraag mij af of ik het niet veel beter had gevonden als ik het gewoon gelezen had. Misschien dat ik dit ooit nog ga doen.

Ik ben nu halverwege het boek van Klune en er zaten zoveel indirecte verwijzingen in naar bepaalde boeken van Stephen king (in ieder geval dat dacht ik) en het blijkt zijn favo schrijver te zijn. Ik vind het leuk dat ik ook eens een keer wat door heb tijdens het lezen van een boek 😂. Stephen king is namelijk ook mijn favoriete schrijver.

Trees Ik kan mn aandacht ook niet houden bij luister boeken. Het helpt soms om de snelheid omhoog te zetten. Het normale tempo vind ik zelf tergend langzaam om naar te luisteren. Dat roept bij mij enorme irritatie op, ik wordt daar bijna agressief van.

iMoeder mijn tempo van informatieverwerking is benedengemiddeld, dus sneller zetten, werkt bij mij juist averechts. Ik vind het zelf vooral lastig met luisterboeken dat je hele stukken mist door even afgeleid zijn. Bij boeken kun je heel makkelijk even terugbladeren, maar zie met een luisterboek maar eens op het juiste punt te komen wat je hebt gemist. Meestal laat ik het dan maar, met als gevolg dat je vaak de essentie van het verhaal mist.

Ik vind het wel een fijne manier om even uit te rusten met mijn ogen dicht, maar ik kies dan het liefst voor luisterboeken waarbij het goed volgen van het verhaal minder belangrijk is, zoals informatieve boeken, reisverslagen, biografieën etc. Of boeken waarvan ik denk dat ze heel ‘simpel’ zijn, maar ik maak nog weleens een verkeerde inschatting.

Trees Bij boeken kun je heel makkelijk even terugbladeren

Ik ben een groot fan van terugbladeren. Ik doe niet aan luisterboeken. Ook niet aan e-readers trouwens 🙃

Ik lees nu het laatste deel van de Cazalets 👍 Ik ben vooral fan van Polly en Rachel.

Vulpen ik ben ook de queen van het terugbladeren.

E-readers vind ik trouwens wel ideaal. Houdt veel makkelijker vast dan een boek als je voor pampus ligt en ik kan de letters groot genoeg maken voor mijn bejaarde ogen 😇.

Vulpen ik ben echt weer zoveel meer gaan lezen sinds ik mijn ereader heb! Lekker licht en ik heb altijd interessante boeken bij de hand. Houdt veel fijner vast in bed en het scherm geeft ligt dus dan hoef ik geen lampje aan, want dat vind ik vaak te fel als ik moe ben. Ook handig als mijn vriend al wil slapen en ik niet. En hij past altijd in mijn tas, vind het ook fijn in de trein. Maarja ik vind luisterboeken ook ideaal voor als ik lang moet fietsen of autorijden 🙂

Vulpen en Sevenof9 Ik lees ook weer meer nu ik weer een nieuwe Kindle heb. Veel fijner aan m’n ogen, vooral in de avond inderdaad. Dat licht in bed vind ik niks. En model wat ik heb kan je het scherm heel warm licht en zacht maken. Echt ideaal. En het scheelt soms echt best veel in prijs voor nieuwe boeken. M’n vriend heeft hetzelfde model inmiddels ook gehaald voor zichzelf. Dus nu liggen we regelmatig tegen elkaar aan te lezen 🥰
                  Luister boeken doe ik zelf inmiddels eigenlijk ook niet meer. Ik luister wel podcasts.

Trees Ja dat lijkt me inderdaad erg vervelend. Ik vind het ook vervelend dat je met een luisterboek niet weet waar je bent in het boek. Soort van de oriëntatie kwijt

Vulpen ik lees zelf meestal half liggend op de bank en dan is het ook handig. Ik lees daarnaast ook nog gewone boeken. In de bieb app kun je maar 10 e-boeken per 3 weken lenen en dat was voor mij vroeger te weinig 🫣. Nu reserveer ik weleens gewone boeken, omdat de bieb ze online niet heeft, maar ik ga niet meer wekelijks naar de bieb zoals eerder.

(de bieb blijft wel een soort happy place voor mij - het blijft fijn om wat rond te kijken en in boeken te bladeren).

Ik kan niet meer lezen in bed 😭😭
                    Weet niet waarom, maar kan de tekst niet meer lezen. Is dat een teken dat ik een leesbril moet?

Ik wil weer een ereader iemand een tip? Niet al te duur als het kan.

Marshmallow Is dat een teken dat ik een leesbril moet?

Ben er bang voor 😬. Vooral als het iets schemerig is, is het lastiger. Gewoon eens bij de HEMA of Kruidvat zo brilletje proberen. Als je normaal nog wel kan lezen, dan zal je hooguit een hele lichte plus sterkte hebben.

Marshmallow Ik zou niet perse de allergoedkoopste nemen. Een goed scherm en goeie batterij duur zijn echt het geld wel waard. En mijn vorige Kindle is nu ruim 12 jaar oud en doet het nog.

Het is alleen jammer dat Kindle van Amazon is. Dus die zou ik zelf nu niet meer aanraden.

Trees ik ga eens kijken. Ik wil het eigenlijk niet, maar ja dat 1 oog dicht en echt focussen op de tekst is ook zo'n gedoe steeds 😅
                        Ik word ook al 45 dit jaar. Net als dat ik nu niet meer hoef te twijfelen of ik in de perimenopauze zit hoef ik ook niet te twijfelen over een leesbril denk ik.

Ik lees zelden een boek. Heb mijn bibliotheek abonnement ook opgezegd. Ik leende steeds boeken, die ik ongelezen terug bracht.
                          Voor mij werkt het luisterboek prima, ik luister terwijl ik borduur.... Ik luister vooral naar Cosy Crime boeken, bijv Madame le Comissaire aan de Cote de Azur met een glas rosé... Of laatst naar Koning van Katoren voorgelezen door de schrijver.

Marshmallow ik heb sinds anderhalf jaar moeite met scherp stellen dichtbij. Ik heb sinds kort varifocale lenzen en het is echt zo fijn. Hiervoor had ik losse leesbrillen, maar was ze echt continue kwijt. Je merkt wel echt direct verschil als je een leesbril opzet. Het geeft rust aan je ogen en het kost minder energie. Het is ook verbazingwekkend hoe scherp de letters plotseling zijn. Ook met werk achter een beeldscherm is het heel prettig.

Ik had vorig jaar een boek gewonnen: De zwarte schim van Johan Klein Haneveld. Een space opera boek. Dat is een sci-fi boek, maar meer gebaseerd op het verhaal en de strijd en minder op alle technische zaken, die je normaal in sci-fi boeken tegenkomt. Het las lekker weg en er zaten een paar leuke plottwists in. Dit genre is voor herhaling vatbaar.

• Trees vindt dit leuk