[verwijderd] Ik ben juist niet zwart-wit in dit soort regels. Wat mij betreft is het mede afhankelijk van wat ze missen, hoe vaak het gebeurt en de duur. Ik zie het probleem dan ook niet zo van een paar uur of 1 dagje per jaar. Mijn kind heeft twee uur bordspelletjes spelen met klasgenoten gemist. Deze achterstand haalt ze wel in.
Even nieuwsgierig, maar op de stakingsdagen hebben al onze leraren gewoon vrij. Ik kwam de juf vorig jaar nog tegen op het strand en de directeur zat op het terras te bieren. Wat doen ze bij jullie dan? Hier wordt dan ook echt geen kind opvangen vanuit school (en dat heeft mij ooit heel wat slapeloze nachten en een werkconflict opgeleverd 😬).
Ik geloof ook niet dat ze een achterstand oplopen 😉 Het is meer een principe kwestie merk ik. Meestal ben ik ook wel flexibel, maar ik zie dat er ook best veel misbruik wordt gemaakt van dit soort situaties. En daar kan ik heel slecht tegen. Ik ken - en echt niet gelogen - een kind dat jaar in jaar uit, steeds buiten de schoolvakanties vrij krijgt omdat vader piloot is en zogenaamd nooit in de vakantie vrij kan krijgen. Ik kan je vertellen dat het echt bullshit is en dat school er elke keer weer intrapt. Moeder is jurist, ze hebben net een (grotere) villa in de wijk gekocht, dus ik mag er vanuit gaan dat ze vermogend genoeg zijn om gewoon in de vakantie te gaan. En dan toch elk jaar weer om de vakanties heen plannen en het ook voor elkaar krijgen. Bozer kan je me niet krijgen. Ik zou nog 1000 x meer begrip hebben voor een alleenstaande ouder die geen geld heeft en alleen een vakantie buiten het seizoen kan betalen. Maar dit is echt niet oke.
En als ik trouwens de directeur en een leerkracht zou tegenkomen, dan zou ik echt not amused zijn! Ik vind dat dat ook echt niet kan, zeker als jij aangeeft dat het zo ontzettend veel stress heeft gegeven (en zelfs een conflict op het werk). En nu snap ik de houding en gedachtegang van de directeur ook beter 🙄
En naar mijn weten staken een deel van de leerkrachten en een klein deel blijft op school om de kinderen op te vangen. Ik vind dat het ook geen vrije dag is, dus iedereen (en natuurlijk uitzonderingen daargelaten) moet actief meedoen.