Angel1980 Privacy, en dan met name je online privacy, is bij uitstek iets wat je zelf in de hand hebt. Het vervelende eraan is alleen dat je het bijna nooit helemaal goed kunt doen, omdat volledig off the grid gaan praktisch niet te doen is. Je moet daarin dus afwegingen en keuzes maken.
Ik heb er zelf voor gekozen om Windows 10, Google en Facebook uit mijn leven te bannen.(Al heb ik heel schijnheilig nog wel een Instagram account). Windows 10 ging voor mij echt veel te ver qua data verzameling, echt totaal alle perken te buiten. Ik kan er nu weer boos om worden. En Google, wat begon als een leuk jong fris bedrijf, is een volledig winst gedreven, onethisch bedrijf geworden. Waar ik op geen enkele wijze meer aan bij wil dragen.
Omdat ik toch wel erg graag gebruik maak van allerlei tech, heb ik de keuze gemaakt om volledig over te stappen naar het Apple ecosysteem. Wat minder flexibel, maar wel erg veilig is. Apple is een bedrijf wat ik qua privacy wel vertrouw. Ze verzamelen, na toestemming, uiteraard wel gegevens van iedereen om de producten te kunnen verbeteren. Maar die data word geanonimiseerd met mooie encryptie en niet aan derden verkocht of op een andere manier gebruikt om geld mee te verdienen. Apple is daar ook open over; je kunt uitgebreide papers lezen welke gegevens waar bewaard worden en voor wat ze gebruikt worden.
Daarnaast gebruik ik andere software waar ik me in ingelezen heb. En heb allerlei alternatieven gevonden om een Google vrij leven in stand te kunnen houden, want dat kan in het begin best een klus zijn.
Ik gebruik;
In plaats van Windows 10 -> MacOs of Linux (nu Ubuntu, maar suggesties zijn welkom want ben niet gecharmeerd van Amazon webshop chananigans)
Linux is een gratis besturingsysteem wat je kunt gebruiken op iedere Windows/Apple laptop. Bij een Windows 10 laptop leert mijn ervaring dat je eerst je laptop volledig moet wissen voor je er een Linux versie op kunt zetten die goed draait. Als je ze naast elkaar draait blijft Windows kutten op de achtergrond als 1 of ander virus.
In plaats van Google zoekmachine -> DuckDuckGo
Die bewaren je zoekopdrachten niet, verzamelen geen data van je en je word niet rond gevolgd door advertenties.
https://duckduckgo.com
In Safari en Mozilla Firefox kun je dit instellen als standaard zoekmachine ipv Google of Bing.
In plaats van Google Photos -> iCloud
Zodat mijn foto's niet gebruikt worden voor allerlei onfrisse doelen.
In plaats van Google Chrome -> Safari of Mozilla Firefox
Als je echt anoniem wil browsen dan is Opera browser of Tor browser een optie.
In plaats van Gmail of hotmail-> alternatieven te over. iCloud mail, Yahoo, Proton-mail, Tutanota. Ik gebruik dat laatste.
In plaats van Google Maps -> Apple Maps (is gewoon de 'Kaarten' app die op iedere iPhone staat).
Ik gebruikte eerst Waze, maar dat blijkt van Google te zijn...
In plaats van Google Android -> iOS
Dat limiteert de keuze qua telefoon natuurlijk nogal. Er zal vast een manier zijn om Android aan banden te leggen via root acces en er is ook een Linux iets voor telefoons nu geloof ik? Was onderweg maar ik weet niet hoe het daar mee staat.
-In plaats van Google Drive en DropBox -> iCloud of SpiderOak.
Er zijn nog meer alternatieven die wel je privacy respecteren.