Sluit me vooral aan bij het advies van @iMoeder, al moet ik zeggen dat ik zelf de strijd op mijn privacy een beetje heb opgegeven. Vrijwel alles wat ik doe is online en aangezien Github van Microsoft is, ik nog heel veel met de Facebook API heb te dealen en Google de rest heeft opgekocht is het voor mijn ziel vrees ik te laat.
Dat wil niet zeggen dat ik niet nog wat 'tricks up my sleeve' heb. Als je ergens nieuwsgierig naar bent maar je moet je e-mailadres invullen, even een tijdelijk adres aanmaken met Maildrop, dat voorkomt spam en inter-connectieve profielen bij de databoeren.
Wel áltijd een VPN gebruiken als je buiten de deur werkt. Binnensdeurs een MAC-adres lock op je WIFI router plaatsen.
Het heeft deels met veiligheid te maken, maar ook met privacy: GEBRUIK EEN PASSWORD MANAGER!
check effe op haveibeenpwned.com of het wachtwoord wat je dikwijls bij je e-mail gebruikt bekend is geworden bij een van de vele grote hacks van de afgelopen paar jaar... Mijn e-mail én wachtwoord zaten er een stuk of vijf keer tussen. Gelukkig (inmiddels) allemaal met een oud wachtwoord, want al mijn wachtwoorden zien er nu zo uit:
t8s9!:T6O!y6lMH6_q/b.O#$%rf2%2jPY4ThN\'X
En die verschillen dus per pagina en per dienst. 40 random characters is op dit moment (nog) niet te brute-forcen binnen 1000 jaar. Wachtwoorden van 16 karakters zijn (sinds dit jaar) binnen ongeveer een uur te kraken.