Ik heb hem gekeken. Natuurlijk veel te laat naar bed, dus ben hartstikke moe nu. Maar was wel een indrukwekkende documentaire.
Wij als publiek zullen er nooit achter komen of er nu wel of niet seksueel misbruik heeft plaatsgevonden. Maar een volwassen man die "gelijkwaardige" vriendschappen aangaat met kinderen is sowieso niet normaal. MJ was volgens mij echt een beschadigde, eenzame en zielige man. En een volwassen man die zoveel tijd doorbrengt met jonge kinderen, hen echt als zijn vrienden ziet en met hen samen in bed slaapt is sowieso ongepast, zelfs als er niks seksueels heeft plaatsgevonden.
Ik vond de dingen die werden verteld en de manier waarop wel heel erg overeenkomen met wat ik al wist over de psychische gevolgens van slachtoffers van kindermisbruik en hoe zij daarop reageren. Ook bijv. de fysieke reacties van een van de mannen terwijl hij bepaalde dingen vertelde. Op een zeker moment zag je zijn emotionele reactie echt fysiek geuit worden, door heel subtiele trillingen van zijn lip, stokkende ademhaling en je zag zelfs bepaalde bloedvaten in zijn gezicht ineens opzwellen. Dat is echt heel moeilijk te acteren, te faken. Tegelijkertijd ben ik me ervan bewust dat als je zo'n documentaire maakt terwijl het op leugens gebaseerd is, het echt niet moeilijk is om je te verdiepen in de psychologische gevolgens en kenmerken van misbruik, die bekend zijn uit wetenschappelijk onderzoek en uit de praktijk, en daar een mooi kloppend en overtuigend verhaal van te maken. Dus wat ik eerder al zei: zeker weten wat er gebeurd is kan ik niet.