Marshmallow

Ik volg het ook niet helemaal. Ziet er iig ingewikkelder uit dan 7x9=63 😂

• Vulpen hebben hierop gereageerd.
    • [verwijderd]

fafa haha! Ik vind het in de meeste gevallen wel handig hoor, zoals bij het voorbeeld van vandaag: ik weet dat reserveringen bij de bieb op oneven dagen worden geleverd, daardoor onthou ik het en weet ik wanneer ik het kan verwachten (en er omheen kan plannen).
    Dat oneindige doet me niet zo veel, de week begint gewoon steeds opnieuw. Nieuw blaadje op de kalender. Ik vind het vooral praktisch wanneer bepaalde dingen steeds terug komen.

@Toch6 voor mij niet hoor! Zowel mijn familieplanner als telefoonkalender en alle papieren agenda's die ik ooit heb gehad beginnen allemaal op maandag. (ik heb maar 1 app die op zondag begint, voor mij is dat heel onlogisch.)
    Ik ben ook geen christen, dat scheelt misschien 😉
    Volgens wiki is maandag inderdaad de eerste officiele dag:
    Als eerste dag van de week geldt in de joodse en christelijke kalender oorspronkelijk de zondag, in België en Nederland geldt tegenwoordig volgens ISO 8601 en NEN 2772 officieel de maandag als de eerste dag.

• [verwijderd]

Vulpen ik doe deze niet in 2tallen maar in 10.
      7x10 is 70, -7 is 63. Maar ik gebruik de 2tallen wel vaker.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

[verwijderd] (ik heb maar 1 app die op zondag begint, voor mij is dat heel onlogisch.)

Waarschijnlijk kun je dat ergens in de instellingen wel veranderen hoor.

fafa

Ik heb het trouwens ook met de maandindeling (van de gregoriaanse kalender). Ook zo "hobbelig": soms 30, soms 31 dagen, soms 4, soms 5 zaterdagen in een maand. Bij een maand met 31 dagen volgen 2 oneven data elkaar op... brrr.

Als ik nog ooit dictator van de wereld word, ga ik de fafaïaanse kalender invoeren: 13 maanden van 28 dagen, en één bonusdag. Uiteraard een feestdag om de dictator te bewieroken 😂

Zijn dit voorbeelden hoe jullie rekenen of kennen jullie echt de tafels niet?

(k denk bij m'n leerlingen altijd 'de jeugd van tegenwoordig ook...', 🙈)

• [verwijderd]

iMoeder ja gelukt! Nooit eerder naar gekeken eigenlijk, had me een hoop irritatie bespaard 🙈

• [verwijderd]

Noordeling mijn bovenstaande post is hoe ik reken. Als ik puur op mijn geheugen van de tafels af moet gaan kom ik er waarschijnlijk uiteindelijk ook wel, maar dan ben ik langer bezig met graven dan via mijn omweg.
            Ik zit er nog eens goed over na te denken, en de enige tafels die ik gebruik zijn die van 1, 2, 3, 5 en 10. De rest rond ik af.

• [verwijderd]

• Bijgewerkt

7x9

** telt op vingers **
            7
            14
            20
            21
            28
            30
            35
            enz enz

De tafel van 1, 2, 5 en 10 ken ik. De rest niet. En ik kan er niks aan doen, hoeveel ik ook heb geoefend.
            Sowieso is alles wat met getallen te maken heeft off limits bij mij. Ik kan het niet, mijn hoofd draait door. Ook als ik bijv. meerdere stappen moet maken om bij een doel te komen. Ik krijg kortsluiting. Als de digitale klok zegt: 22:10, tel ik eerst twee van de 22 af, daarna nog 10 en dan weet ik dat het tien over tien is. Geeft allemaal niet, belangrijke zaken (boekhouding bijv) besteed ik uit en ik vraag hulp als ik er niet uit kom. Ook bestaan er rekenmachines om tafels uit te rekenen, super handig!

En hoe rekenen jullie dan sommen uit als 13 x 14? Als het met die <10 tafels al zo ingewikkeld gaat?

• [verwijderd]

Manque Rekenmachine!

• Manque hebben hierop gereageerd.
                • [verwijderd]

Manque Nee, ik doe daar langer over dan mijn telefoon er bij pakken, de calculator openen en het in te tikken. Ik kan het gewoon echt niet. Ik heb geen dyscalculie diagnose, maar denk wel dat ik het heb.

Manque

Hoe rekenen mensen dat überhaupt uit?

Ik doe:
                10x13+
                4x10+
                4x3=
                182

Weet niet of dat de "normale" manier is?

• [verwijderd]

Haha op mijn manier komt er 112 uit 😂
                  (10x10 + 3x4 = 112)
                  Zie je wel, ik kan dit niet 😂 Gelukkig kan ik er zelf om lachen.

[verwijderd] whahaha bij mij ook. Ik heb dit ooit geleerd om te doen, maar dat heb ik niet onthouden. Rekenen was op de basisschool mijn slechtste vak 😉

• [verwijderd]

Manque
                    In theorie:
                    14 x 10 = 140 +
                    10 x 3 = 30 +
                    4 x 3 =12 =
                    182
                    In de praktijk:
                    Er zit een rekenmachine op mijn telefoon. 😉

[verwijderd] wij leerden op de basisschool de dagen van de week met een liedje. En in dat liedje kwam zondag als eerst, dus dan zit het er wel in gebakken voor de rest van je leven 😊