Wat ik me blijf afvragen bij statements als ‘thuisbevallen is even veilig’ en ‘in het ziekenhuis zijn eerder complicaties, wordt eerder ingegrepen’, hoe de thuisbevallingen worden meegerekend waarbij het misgaat en die in het ziekenhuis eindigen. Dat zijn uiteindelijk dus zkh bevallingen en geen thuisbevallingen meer...
Het zkh lost dan alle problemen op die thuis al onstaan, maar dat lijkt mij een schijnveiligheid voor thuisbevallingen. Ik geloof best dat een groot deel van de thuisbevallingen goed verlopen en zeer prettig zijn voor de moeder. Maar ik geloof dus niet dat het net zo veilig is, met name door de onvoorspelbaarheid die een bevalling met zich meebrengt. Ik persoonlijk zou nu nooit meer dat risico nemen, en natuurlijk is dat gekleurd door mijn ervaring. Maar Dat is toch met bijna alles waar je een mening over hebt...
En vrouwen die voor het eerst bevallen kan je van alles aan voorlichting voorschotelen, positief of negatief, maar feit blijft dat je dan nog steeds een keuze maakt die grotendeels gebaseerd is op ‘onwetendheid’. Je kan nl een bevalling niet voorspellen, je kan nog minder voorspellen hoe je reageert op alles wat er gebeurt met je lijf, en of je bv in paniek raakt als je een weeënstorm krijgt. Of dat je juist compleet in jezelf gekeerd raakt, etc.
Zo wist ik best al dat er rugweeën bestonden, en dat tegendruk in je rug kon helpen. Wat ik niet wist (omdat dat waarschijnlijk bij iedereen anders is) is dat ik ze op een gegeven moment niet eens meer zittend kon opvangen. En uiteindelijk niet eens meer tussen de weeën kon gaan zitten, omdat ze dan onmiddellijk terugkwamen. Ik had geen idee dat je zo moe kon zijn, dat je staand in slaap kon vallen in een minuut tijd, om van hevige pijn weer wakker te worden.
Als ik die informatie wel had gehad, was ik dus sowieso in het zkh begonnen. En ik vind het dan ook helemaal niet raar dat vrouwen voor die veiligheid kiezen. Ik vind het dan wel compleet onbegrijpelijk als vrouwen tegen medisch advies in, thuis willen bevallen (met nadruk dus op ‘tegen medisch advies’)