@Torretjeee Ik heb erg mijn best gedaan om dat artikel door te worstelen, aangezien ik alleen maar een soort boosheid voelde opborrelen. Het artikel is compleet uit één visie geschreven en daardoor dus zeer eenzijdig en geeft vrouwen de indruk dat zolang ze maar zelf het heft in handen nemen, het wel goed komt.
Ik zie ook niks van cijfers terug waar staat dat een ziekenhuis bevalling vaker eindigt met ingrijpen. En dan kan ik nogmaals herhalen: komt dat misschien ook doordat complicaties bij thuisbevalling in het ziekenhuis opgelost worden?
En wat door anderen gezegd is: een deel van de vrouwen die niet thuis kunnen bevallen hebben een medische indicatie en daar zijn de risico’s op complicaties en ingrijpen ook groter en dat bepaalt dus ook die statistieken.
Zo had ik na twee keizersnedes wel eigenwijs kunnen zijn (of sterk kunnen vertrouwen op mijn eigen lichaam, zoals het artikel stelt) en voor een thuisbevalling kiezen, maar dat is dan vragen om ellende en complicaties die misschien niet tijdig opgelost kunnen worden met alle gevolgen van dien.
Ik ben het dus op geen enkele manier eens dat iedere vrouw maar moet vertrouwen op haar eigen lichaam, als mensen die er jaren voor gestudeerd hebben en ervaring hebben met bepaalde medische indicaties dat afraden om thuis te bevallen. Dat zou ik dus complete waanzin vinden.
Thuisbevallen kan in mijn optiek dan ook alleen als het medisch verantwoord is. Maar dan vind ik eigenlijk dat die beslissing dus ook altijd moet liggen bij de arts (gynaecoloog) en niet bij de verloskundige.
samenwerking tussen gynaecoloog en verloskundige vind ik ook essentieel.