Ik liep als kleuter met mijn zus naar school, vanaf groep 3 alleen. Was heel normaal toen, wel drukke wegen over maar daar stonden klaar-overs.

Owl oke gelukkig dacht dat ik de enige was. Dacht ook dat het vrij normaal was.

Ik hoor juist overal om mij heen dat bij elke basisschool minimaal de halve klas te laat komt. Laatst van een vriendin (juf) dat in haar klas om half negen 3 kinderen binnen waren.
    Vraag me af of er dan ook kinderwagenfiles zijn om kwart voor 9

Hier in de wijk nog op een paar plekken van die klaar-over borden... maar geen klaar-overs meer. Zonde hoor, is toch fijn als kinderen zelf maar toch veilig met wat toezicht naar school kunnen lopen.

Vulpen

nee maar als je bedenkt dat je dat echt niet meer gaat doen op de middelbare school. En dat kinderen al snel groot worden en je ze los moet laten zou ik deze fase zeker niet willen missen.

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Torretjeee ik was 8, in welke groep zit je dan? Ik moest ook een best stukje fietsen, inclusief drukke weg. Maar 30 jaar geleden was het wel een andere tijd dan nu 😂😜

Torretjeee ik ging ook gewoon zelf naar school hoor! Was een klein stukje lopen door paadjes tussen huizen door, hoefde alleen 2 rustige wegen over te steken.

Torretjeee Nee helemaal niet. Ik ging ook vanaf groep 4 of 5 zelf naaf school. In die tijd werd niemand meer gebracht elke dag. Ik vind dat ook best truttig aan tegenwoordig om kinderen in groep 5,6,7,8 nog naar school te brengen.
        Maar dat doe ik zelf ook want het komt anders niet uit met ophalen na werk etc. En mijn jongste zit nog in groep 3 dus nog net te jong om alleen te gaan.

• Robije hebben hierop gereageerd.

iMoeder dat vind ik ook. De oudste zit in groep 7, Worden echt nog zoveel kinderen uit haar klas tot aan de klas gebracht. Nou hebben er een aantal ook een jonger broertje/zusje op school maar dan hoef je toch niet meer mee tot aan het lokaal. Mijn oudste wordt ook naar school gebracht omdat de jongste een kleuter is en zij dan mee loopt, maar ik zeg haar in de hal gedag en ga alleen met de jongste mee (en in de klas nog even samen een boekje lezen)

RAppel

Precies hier ook, mijn kinderen zijn heel verstaanbaar maar je hoort wel dat het Vlaams is. Mijn ouders en familie kunnen ze goed verstaan, mijn man verstaan ze niet altijd even goed, zelfs na zoveel jaar.

Hier nog een variant: tot aan de 2e kleuterklas (groep 1 in Nederland) mag je mee naar binnen. Daarna is het afscheid nemen aan het poortje van het speelplein. De ouders komen dus zelden in school en al helemaal niet tot in de klas.

Hier ook nog een variant: alleen de eerste dag in de peuterklas mag je meelopen. Daarna worden alle kinderen (dus van 2,5 jaar tot 12 jaar) afgezet op het schoolplein en mag je niet meer mee naar de klas.

Puzzelstukje Hmm ik breng mijn dochter bijna nooit naar de crèche maar benijd mijn vrouw daar niet speciaal om eigenlijk. Het is toch niet dat je een hele fase mist als je niet elke dag je kind haalt en brengt? Zeker als je elkaar van tevoren en erna wel gewoon ziet en tijd hebt om de verhalen te horen.

Maar misschien denk ik hier over een paar jaar heel anders over 😉 Dat schoolplein-contact lijkt me wel leuk...

• [verwijderd]

Pimpelmeesje Serieus?! Dat vind ik echt wel bizar! Bij dochter op school zitten vrijwel elke dag alle kinderen om 8:30 uur in de klas. Een enkele keer mist er nog wel eens een, en als ik de school verlaat en weer naar huis ga, zie ik ook meestal wel een kind nog snel de school in rennen, maar het is niet zo dat ze bij bosjes nog aan komen kakken en dat er dan nog flink drukte is op de gangen.

Vulpen

ik heb het ook niet over elke dag. Maar wel over het algemeen, het overgrote deel.

Het zijn wel de monenten die je met elkaar hebt. Waarin je je kind ook in een andere rol ziet. Ik vind dat leuk. Dus ik zal dat ook blijven doen.

Mijn buurvrouw zei dat nog met haar zoon in groep 8 vorig jaar. Vaak loop ik toch gewoon mee, gezellig even kletsen, hij vertelt lekker. Straks heb je dat niet meer.

En ik ben juist van het genieten van kleine dingen, dus ja, voor mij belangrijk. Voor iemand anders misschien totaal niet.

Nog een variant: hier gaan de kinderen vanaf groep 1 met de juf naar binnen.
            Als je kind niet durft, mag je gerust even meelopen, maar niet standaard.

Ik vind het prima en mis niks 😆

• [verwijderd]

Torretjeee ik vanaf groep 3. Ik liep samen met mijn oudere zus naar school. Bijna iedereen vanaf groep 3 ging zelfstandig naar school. Niks mis mee toch?

Mijn dochter nu in groep 5 fietst ook twee keer per week alleen naar school
            (bijna 5km). Ik vind dat juist positief in het kader van zelfstandigheid en beweging. De jongste gaat vanaf groep 4 ook twee keer per week met haar mee fietsen. Straks naar de middelbare school moeten ze ook 12 km fietsen. Kunnen ze alvast wennen.

[verwijderd] ja leek mij ook normaal. Ik las bij meerdere dat ze mee naar de klassen enzo liepen, scholen vol met ouders zag ik ineens voor mij 😄. Mijn kinderen gaan nog niet naar school dus had er niet echt een beeld bij.

• [verwijderd]

Hier mag je bij 1 en 2 mee de klassen mee in, vind ik erg fijn en mijn zoon ook, kijk vaak heel even mee waar die mee bezig is.