Van mij zou roken binnen de bebouwde kom verboden mogen worden, uitgezonderd in je eigen huis met alle ramen en deuren gesloten.
Op die manier wordt roken flink ontmoedigd en heeft niemand last van je stank.
Impopulaire meningen topic
[verwijderd] vreselijk. Gebruik in eerste instantie gewoon Nederlands en schakel over als dat nodig blijkt te zijn
[verwijderd]
Toch6 Ja je mag toch wel verwachten dat je in Nederland Nederlands kan spreken en dat men je dan verstaat. En kijk, een Engelssprekende is echt niet erg hoor, iedereen moet het leren en je moet ergens beginnen. Maar dit waren echt 2/3 van de winkels en in het restaurant was iedereen, inclus de manager, Engels.
Ik vind dat echt wel raar, en eigenlijk niet oké....
[verwijderd] Wij hadden dat een paar jaar geleden, dat we op een terrasje in het Engels werden aangesproken. Alhoewel, meer dunglish... dus mijn zoon antwoordde de serveerster in perfect bekakt Engels, om vervolgens in het Nederlands aan haar te vragen waarom ze Engels probeert te spreken terwijl we in Nederland zijn... Oeps, hij was toen net 6 haha.
Die serveerster werd knalrood, en het tafeltje naast ons moest ook keihard lachen.
[verwijderd] toevallig had AT5 hier laatst ook een item over geplaatst. In Amsterdam - met name in het centrum - is dit volkomen normaal. Groot deel van het personeel spreekt niet eens Nederlands, dus als niet-Engelssprekende Nederlander heb je een probleem. Dit was in de horeca, maar ook detailhandel.
[verwijderd]
[verwijderd] dat is hier bij veel winkels in het centrum ook zo. Als je bijv. de footlocker in de Kalverstraat inloopt spreekt de helft van het personeel geen eens Nederlands.
[verwijderd]
Mary helemaal mee eens! Laat rokers maar een paria worden. Zo denk ik dat de komende generaties ook steeds minder makkelijk zullen beginnen met roken.
Kinderwagens en buggy's mogen wat mij betreft de school niet meer in. Als ze dan echt naar binnen moeten, zet je ze maar in de centrale hal of zo. Blijkbaar is het te lastig voor heel veel moeders om dat ding gewoon even netjes aan de kant te zetten, waardoor ik dus iedere ochtend over 5 kinderwagens en 3 buggy's moet klimmen om bij de klas van mijn zoon te komen (laten we het maar niet over brandveiligheid hebben...)
En in die zelfde categorie: een dreumes (peuter) die zonodig zelf wil lopen in school om 8.30 moet ook verboden worden. Héél praktisch hoor wanneer er 400 kinderen én ouders naar binnen gaan en datje dan een 1.5 jarige op slippers (!) de trap zelf op en af laat lopen. Wel ja, we hebben de tijd Zo'n moeder wil je toch het liefst een duwtje van de trap geven..... kind kan verdorie de hele dag zelf lopen.
[verwijderd]
Angel1980 Den Haag (en ik gok vast Rotterdam ook) volgens dus blijkbaar. In Nederland is de hoofdtaal toch Nederlands? Dan zou in elke winkel/restaurant/bedrijf tenminste 1 Nederlands sprekend persoon moeten zijn?
Ben benieuwd wat de overheid hieraan gaat doen.
[verwijderd]
[verwijderd] Laat ze een voorbeeld aan Frankrijk nemen! Geen woord over de grens hoor!
[verwijderd]
[verwijderd] Dat is het andere uiterste
[verwijderd]
Mary dit zou mijn dochter over een paar jaar ook kunnen doen! Nu zou ze niet beter weten en inderdaad dus dunglish antwoorden. Maar ik bedoel zij is 3 en spreekt Engels bij mijn schoonouders en soms thuis.
[verwijderd] Als wij met Vlaamse vrienden in een Nederlandse stad iets gaan drinken worden zij ook standaard in het Engels aangesproken. Zij antwoorden dan in Nederlands, maar ze gaan stug door in het Engels. En tegen mij praten ze wel Nederlands. Heel vaag, nu een paar keer gebeurd.
Ik vind het ook heel irritant dat je in een grote stad bijna standaard in het Engels wordt aangesproken. Of als je dan antwoord dat Nederlands spreken prima is, dan kunnen ze geen Nederlands. Misschien ook wel weer begrijpelijk omdat er natuurlijk ook veel internationale studenten zijn, maar irritant is het wel. Gelukkig kom ik maar zelden in zo'n grote stad als Amsterdam.
[verwijderd]
Nescio Nederlanders verstaan alleen Vlaams met ondertitels...