fafa nee zeker niet mijn bedoeling om jou in de val te lokken hoor!
Maar lijkt me wel belangrijk om na te denken waar de scheidingen dan moeten liggen. Wat wordt er wel en wat wordt er niet vergoed vanuit het basispakket en waarom, als het vooral gaat om kosten laag houden.
En dat lijkt me eerlijk gezegd onwijs moeilijk, juist vandaar de vraag. Ook niet perse aan jou persoonlijk gericht (ook al reageerde ik wel in eerste instantie op iets dat jij zei) trouwens, meer in het algemeen.
Want het zijn niet alleen kosten van de vruchtbaarheidsbehandeling op zich maar een heleboel kosten die niet zo een twee drie zichtbaar zijn misschien, die wel invloed hebben op algemene kosten in de zorg en andere kosten die invloed hebben op de uitgaven van de overheid waar wij dan uiteindelijk voor op zouden draaien.
Bijvoorbeeld, iemand die meerdere miskramen krijgt kost de staat ook veel. (Ja hard eh, maar die vrouw moet misschien wel iedere keer extra zorg krijgen met medische noodzaak, eventuele curretages, kijken of alles weer goed zit, en hoe meer miskramen, hoe meer onkosten en meer zorg... eventuele psychische begeleiding, ziektekosten etc die eventueel lager hadden kunnen zijn als de vrouw wel geholpen zou zijn met een vruchtbaarheidsbehandeling)
Ik geloof dus dat het niet zo zwart-wit is dat men zomaar kan zeggen welke behandelingen wel of niet in een basispakket moeten zitten, gebaseerd op kosten per behandeling.
Maar goed, dat is weer een hele andere discussie natuurlijk 🙂