Angel1980 Nu is het uit het basispakket, straks wordt je gescreend of je überhaupt kinderen mag hebben.
Met zo'n waar-stopt-het redenering kan ik niet zo veel. Dan kun je ieder politiek voorstel wel zo benaderen, en dan kun je dus letterlijk geen enkel besluit meer nemen. Verhogen van vliegtax? Niet doen, want voor je het weet wordt iedereen die het nog waagt te vliegen -de aso's!- er op 1 km hoogte uitgeduwd.
Als inhoudelijk antwoord op je post: mijn compassie ligt denk ik meer bij kinderen die je welbewust in een armoedesituatie brengt, dan bij de volwassenen met een kinderwens. En armoede is wel degelijk een objectief minder goede situatie om in op te groeien. In tegenstelling tot een situatie met ouders die homo, moslim of obees zijn. Dus ik begrijp niet goed waarom je dat op één hoop gooit?
Wat kost een aanvullende verzekering? 20, 30 euro per maand? Als je dat als gezin werkelijk niet per maand opzij kan zetten voor het vervullen van een kinderwens, hoe kun je dan fatsoenlijk het geld opbrengen om een kind op te voeden? Moeten wij dan als maatschappij daar bewust aan meewerken? En zijn we er dan niet medeschuldig aan als dat gezin -met minderjarig kind- financieel ontspoort?
En bedenk ook dat je wel alles in het basispakket kan stoppen (of laten), maar dat die premie dan ook ieder jaar omhoog gaat. Met alle gevolgen van dien voor gezinnen met kinderen die rond de armoedegrens leven. En ook daar gaat mijn compassie meer naar uit dan met nog onverwekte kinderen.