Voor mijn dochter nog lang niet aan de orde, want zij moet nog beginnen op de basisschool.
Maar in mijn jaar van de groep 8 cito, waren wij de beste klas van Nederland. In een klas van 28, waren er 16 kinderen met een cito score van 550 en de laagste score op de cito was havo.
1 jongen die makkelijk havo/vwo aan had gekund is vmbo kader gaan doen, want hij wilde automonteur worden.
Een andere jongen, die normaliter in de klas niet mee kon komen met rest en erg zware dyslexie heeft, had super hard zijn best gedaan voor de cito en er een havo-advies uitgesleept.
Dat was niet voldoende voor zijn ouders, hij moest en zou net als zijn broers minimaal VWO moeten gaan doen. Zijn ouders hebben geluld als brugman, gesprekken met de leerkrachten op de basisschool, met de directeur van de middelbare school en uiteindelijk is hij toch toegelaten op het VWO.
Wat een blamage was dat! Al na een half jaar zat hij op de havo en uiteindelijk met hakken over de sloot zijn vmbo t gehaald.
Ik ben zelf begonnen als VWO'er. De eerste 3 jaar kwam ik makkelijk door! Hoefde niks te doen. In het 4e jaar allemaal tegenslagen privé. Van school en volwassenonderwijs havo gedaan, helemaal niks uitgevoerd en met 2 vingers in mijn neus mijn examens gehaald.
Niet verder geleerd, omdat ik de verkeerde opleiding had gekozen en daarna zwanger raakte. Je weet nooit hoe het leven loopt. Wie weet pak ik ooit nog eens een studie op. We zullen het zien! Ik heb nog genoeg tijd 🙂