Belangrijk is dat jij en je kind(eren) een klik hebben met de gastouder. Verder hebben gastouderbureaus vaak wel een lijstje voor een kennismaking/intake. Denk aan dingen als vervoer (mag een go jouw kind in de auto vervoeren?), slaapgewoontes, laten huilen, voeding, vaccinaties, wat te doen bij ziekte, etc. Wij hebben daarover ook een en ander moeten invullen bij het inschrijven. En onze go volgt daarin (waar mogelijk) onze wensen.
Wij hebben dus een gastouder en wat ik vooral heel prettig vind is de flexibiliteit. Bij veel kinderdagverblijven ben je volgens mij verplicht om hele of halve dagen af te nemen en dat is niet handig als je zelf geen kantoortijden werkt. Bij een go kan je je kind ook van (ik noem maar wat) 8.00-15.00 uur brengen en dan betaal je ook alleen voor die uren.
Verder vindt onze go het meestal geen probleem als een kind een beetje ziekjes is, terwijl kinderdagverblijven een kind dan niet willen opvangen (volgens mij).
Daarnaast vind ik de kleinschaligheid fijn, maar dat is voor mij geen pre. Nadeel daarvan is dat de kinderen geen grote groep gewend zijn, dus onze kinderen gaan daarom ook een dagdeel naar de peuterspeelzaal/peuteropvang (om alvast aan school te wennen).
Een (mogelijk) nadeel is dat er geen ‘vier ogen beleid’ is. Een gastouder is altijd alleen.