Oh zo herkenbaar! Niet als moeder in de speeltuin, maar die onzekerheid, niet durven afstappen op mensen, bang zijn dat je het niet goed doet, dat ze je raar vinden, over-analyseren...
Om precies te zijn heb ik een uur geleden een flinke huilbui hier over gehad, want ik besef me dat ik echt hulp nodig heb om hiermee om te gaan. Ik maak het mezelf zó moeilijk, ik voel me zo mislukt!
Ik kan je dus zo geen tips geven, maar echt, je bent niet alleen!!
En waarschijnlijk zijn die andere moeders net zo onzeker als jij, en vinden zij het ook leuk om een kletspraatje te maken.
Probeer de stap gewoon eens te maken, hoe moeilijk ook. Misschien dat het te moeilijk is als die twee moeders elkaar goed kennen. Dan moet je het jezelf niet verwijten als het niet lukt.
Probeer kleine stapjes te nemen en begin bijvoorbeeld eens een praatje wanneer een andere moeder ook alleen is.
En dan gewoon lekker over niks praten: "wat spelen ze lekker samen hè! Ze gaan leuk met elkaar om. Hoe oud is jouw dochtertje? Heb je nog meer kinderen?"
En misschien lukt het dan wel om bijvoorbeeld ooit te vragen: "hé, ze spelen zo leuk samen - zullen we eens afspreken?"