Sevenof9 Toch heb ik dat met die slippers niet echt, dat ik er een verwijzing naar blackface in zie. Maar het is wel interessant om bij stil te staan, ik had dat zelf nog niet gedaan. Bij deze.
Ik heb in eerste instantie de associatie met de gangbare modekleur zachtroze (of 'boterhammenworstroze, zoals ik het meestal noem, want ik vind 'nude' dan wel weer een dubieuze benaming) en de andere modekleur zwart. Deze twee kleuren worden heel vaak gecombineerd, maar het is in deze context inderdaad enigszins suggestief vanwege de gezichtjes. Waar overigens geen 'raciale' kenmerken in zijn uitvergroot, wat wel weer sympathiek is en waardoor ik ook niet gelijk aan blackface denk. Als het al verwijst naar huidskleur, dan is juist het feit dat de vormen en gezichtjes gelijk zijn, wel mooi. Er zijn namelijk wel mensen met een diepzwarte huidskleur of een lichtroze huidskleur, dus dat hoeven we niet te ontkennen.
Ook vind ik dat kunstuitingen sowieso niet per se politiek correct hoeven te zijn (ongeacht of we aannemen dat deze slippers politiek incorrect zijn of niet), omdat het juist bepaalde maatschappelijke fenomenen kan uitvergroten, dialogen kan starten (zoals wij nu hebben), ons kan vervreemden etc. Kunst heeft daarin wel een bepaalde functie, denk ik.