[verwijderd] In theorie denk ik dat het zeker haalbaar is om hier samen uit te komen (en dan bedoel ik als mensen, niet perse op dit forum). In de praktijk merk ik dat mensen vaak niet naar een ander willen luisteren en graag aan hun eigen standpunt vast blijven houden. Dat vind ik heel jammer en dit is ook direct wat ik denk dat anders kan.
In ieder geval, zolang er racisme is vind ik dat dit ook benoemd mag worden en dat er iets tegen gedaan kan worden. Tegelijkertijd geloof ik ook dat waar je aandacht aan geeft groeit. Je kop in het zand steken werkt niet, maar racisme zien in dingen die dat misschien niet direct zijn werkt ook niet. Ik denk dat het goed is om daar een balans in te vinden.
Verder denk ik ook dat het goed is om onderscheid te maken tussen racisme en angst voor bepaalde culturen. Ik heb het idee dat veel dingen racisme worden genoemd, maar dat niet al die dingen racisme zijn. Ik denk dat een deel ook is dat mensen bang zijn om 'hun' cultuur te verliezen, wat die ook moge zijn. Alles wat anders is en uit een ander land komt lijkt dan een bedreiging. Dit gaat dan niet per definitie om een ras, maar om angst voor een onbekende cultuur. Ik denk echter dat veel mensen dit onderscheid niet maken en gewoon alle 'buitenlanders' over één kam scheren.
Ik ben wel benieuwd, wat zijn dingen waar jij tegenaan loopt of die jou opvallen als het gaat om racisme? Heb jij zelf last van bepaalde dingen?