Ik denk dat het op openbare scholen en kinderdagverblijven een verplichting zou moeten zijn om je kinderen te laten vaccineren. En omdat een school niet zomaar het recht heeft om medische gegevens in te zien, zal er een centrale registratie moeten zijn, een controle-orgaan om dit aspect van de medische veiligheid op scholen en dagverblijven te waarborgen. Daarin ligt denk ik wel een rol voor de overheid.
Op die manier blijven ouders de vrijheid hebben om hun kinderen niet te vaccineren, maar dan zullen ze zich moeten wenden tot thuisonderwijs of particuliere scholen waarvan duidelijk is dat de overheid niet kan garanderen dat alle kinderen gevaccineerd zijn.
Korten op kinderbijslag of andere financiële maatregelen vind ik niet juist.

Het duurde echt een paar jaar voordat ik op dit standpunt landde. Het is een lastig kwestie.

Edit// uiteraard moeten kinderen met een contraindicatie voor vaccinaties een uitzondering op de regel zijn. Als de rest van de kinderen wel gevaccineerd is, kunnen deze kinderen toch in het regulier onderwijs geplaats worden, wat nu niet altijd mogelijk is.

Manque Ik wilde een reactie typen over mijn mening maar zie dat jij precies mijn mening al verwoord hebt👍🏼

[verwijderd] In vergelijking met vroeger denk ik dat er veel minder ziektes zijn, ik blijf er bij dat mede door het vaccineren veel ziektes terug gedrongen zijn. Het sterfte geval is in deze tijd veel minder dan vroeger en daar kan niemand omheen.

En hoezo word er volgens jou teveel ingeënt?

• Vulpen hebben hierop gereageerd.

Hmm of ik nou voor of tegen ben vind boete of korten op kinderbijslag sws geen goede maatregel. Niet vaccineerders zeggen nu al vaak dat vaccineren ook vooral is om geld binnen te krijgen bij overheid, ze zullen dan alleen nog maar meer gevoed worden in dit standpunt

• [verwijderd]

[verwijderd] Hoe de overheid/het RIVM ermee omgaat, geeft mij meer twijfels dan overtuiging.

Waarom?

• [verwijderd]

Boetes uitdelen is natuurlijk gewoon onzin. Weigeren op scholen/opvang ed. is wel een goede manier.

Niet vaccineren? dan ga je maar thuisonderwijs volgen of op een school zitten waar niemand vaccineert. Kun je lekker samen het risico lopen op polio. Gezellie!

Born2bme Hmm of ik nou voor of tegen ben vind boete of korten op kinderbijslag sws geen goede maatregel. Niet vaccineerders zeggen nu al vaak dat vaccineren ook vooral is om geld binnen te krijgen bij overheid, ze zullen dan alleen nog maar meer gevoed worden in dit standpunt

Boete of korten op kinderbijslag vind ik inderdaad geen goede maatregel.

• [verwijderd]

iMoeder idd, er is zooooooveel onderzoek gedaan naar vaccinaties. Volgens mij nog meer dan naar magnetrons en aspartaam (lol) . Maar het lijkt maar niet genoeg. Het voelt onnatuurlijk of weet ik veel wat precies het probleem is en dan is het eng en wil men het niet. Dat het serieus letterlijk levens redt maakt blijkbaar niet uit.
        Ik begrijp het niet.

[verwijderd] Ik begrijp het ook niet. Het is nou juist zo een mooie en natuurlijke oplossing. Om je eigen immuunsysteem te trainen door blootstelling aan verzwakte of dode versies van een virus.

debaky ik blijf er bij dat mede door het vaccineren veel ziektes terug gedrongen zijn.

Vervang 'mede door' maar door 'met name door'.

Probleem is alleen dat mensen zo graag zelf willen nadenken en niet meer durven vertrouwen op de wetenschap/de overheid. Zolang er niet een massale polio-epidemie komt, zien mensen er ook niet de noodzaak van in, want hun kind is zo toch ook gezond?

• [verwijderd]

Ik ben niet tegen vaccinatie, maar ik ben wel tegen het verplicht stellen ervan daar het indruist tegen het recht op zelfbeschikking. Nu is het vaccinatie, straks orgaandonatie, en waar houdt het op?

En ik wordt echt naar van de emotieve berichtgeving en daaruit voortvloeiende hetze die er tegenwoordig gevoerd wordt tegen mensen die om welke reden dan ook een andere keuze maken.

• [verwijderd]

Vulpen de verhalen over 'vaccinatieschade' (wat dat ook wezen mag) helpen ook niet mee. Polio zien we bijna niet meer (duh, vaccinaties en zo) dus waarom is vaccineren nog nodig dan? En kijk he! Pietje, het zoontje van de buurvrouw van de collega van Marietje die heeft chronische rugpijn. Voor de vaccinatie had hij het niet, nu wel. Dus ik vaccineer niet hoor! Mijn kind krijgt maar lekker mazelen, da's veel beter dan het risico op een niet duidelijke vage aandoening waarvan niet bewezen is dat het überhaupt door de vaccinatie komt. (En niet bewezen is omdat artsen en overheid en iedereen het in de doofpot stopt, want het is wel degelijk bewezen, namelijk door mij, de moeder van. En Google. En websites op Google.)

[verwijderd] Vaccinatieschade/bijwerkingen worden ook gewoon erkend dat die er zijn, ook door mensen die er verstand van hebben, ze zijn alleen zeldzaam. Verhalen helpen inderdaad niet mee, maar als iemand in je directe omgeving zeer ernstige bijwerkingen had of overleden is na en vaccin is het toch logisch dat je er je bedenkingen bij hebt? Veel ouders worstelen met het dilemma: ik wil niet dat mijn kind ziek wordt en daaraan overlijdt of er iets ernstigs aan over houdt, maar als mijn kind last krijgt van ernstige bijwerkingen is het mijn schuld dat ik heb laten inenten, terwijl het niet zeker is dat het kind ziek zou zijn geworden. Er wordt altijd een duidelijk onderscheid gemaakt in anti en pro vaccins, maar ik denk dat het grijze gebied enorm is en dat veel mensen zijn die uitgesteld vaccineren of deels (bijvoorbeeld bmr niet, maar meningokokken wel om maar wat te noemen).

Sevenof9 Dat plaatje is helemaal niet om mensen die niet vaccineren belachelijk te maken, maar juist een duidelijk statement zoals @debaky al zegt.

• [verwijderd]

Ik ben absoluut pro vaccinatie, ik vind het schrikbarend hoeveel moeders er in (domme) anti vaccinatie fb filmpjes/artikels geloven en ze als kip zonder kop gaan naleven/delen!

Mary Als je de argumenten van mensen die niet vaccineren niet kent dan lijkt het inderdaad een statement ja.
                  Waarmee ik niet wil zeggen dat die argumenten perse beter zijn, maar je bereikt mensen volledig niet met zo'n plaatje.

• Mary hebben hierop gereageerd.

Overigens begrijp ik dondersgoed dat mensen soms uitgesteld vaccineren, dit wordt soms zelfs ook door artsen geadviseerd in bepaalde gevallen.
                    Ik zal ook de laatste zijn die ontkent dat er soms bijwerkingen aan vaccinaties zitten, maar ook aan antibiotica zitten (soms levensbedreigende) bijwerkingen, en daar hoor je niemand over?! Of geven mensen die hun kinderen niet vaccineren ook geen antibiotica aan hun kinderen? Ik heb namelijk geen idee hier over.

Overigens kan je bij de GGD een afspraak maken met een arts als je twijfelt om te vaccineren, deze legt je dan de voors en de tegens uit, met statistieken en onderzoeken. Ik vraag mij af hoeveel mensen die niet willen vaccineren zo'n gesprek hebben gehad? En wat dan je reden is om toch niet te vaccineren? Zelf ken ik namelijk niemand in mijn omgeving die niet vaccineert dus daar kan ik het niet vragen.

Verplicht vaccineren voor scholen, kdv's en bso's lijkt mij een prima plan. Maar dan moet men wel kinderen toelaten die om medische redenen niet gevaccineerd mogen worden.

• [verwijderd]

Sevenof9 het gaat mij om de vage verhalen van mensen die 'mensen kennen' die iets heel ernstigs (maar wel vaag en onduidelijk) hebben opgelopen na een vaccinatie. Het kan niet worden bewezen, na onderzoeken wordt er ook niets gevonden. Maar dat wordt dan niet geaccepteerd maar wel de wereld in geslingerd als 'ze stoppen het in de doofpot' en 'vaccinatieschade!'.
                    Dan heb ik het niet over die extreem zeldzame gevallen waarin een kind een allergische reactie heeft en zelfs overlijdt. Die heb je ook met paracetamol en ibuprofen en dat is verschrikkelijk maar geen realistische angst in de zin van 'daarom vaccineer ik niet'. Het zijn de indianenverhalen die mensen bang maakt.

De kans dat je kind iets krijgt van een vaccinatie is suuuuuper klein. De kans dat je kind iets krijgt van de paracetamol die je in zn anus stopt is groter. Maar dat is dan geen probleem? Waarom?

Het grote grijze gebied is er omdat men bang gemaakt wordt door onzinverhalen. Het RIVM heeft een heel goed en duidelijk schema samengesteld met behulp van de top in immunologie, kindergeneeskunde en de hele mikmak van over de hele wereld. Wil je afwijken, prima, schema is er niet voor niks, maar goed you're the boss. Maar niet vaccineren is gewoon dom, sorry.

Sevenof9 Dat klopt, ik denk ook niet dat je überhaupt ergens mee 100% van de anti vaccineerders kan bereiken.
                    Maar zoals ik mijn vorige post ook gezegd ben ik ook benieuwd naar redenen waarom mensen besluiten om hun kinderen niet te vaccineren. En ja, de kans is groot dat ik het niet eens ben met die redenen en zelfs medisch kan weerleggen, maar ik vind het altijd fijn om te weten waarom iemand iets niet doet. Daar kan ik weer wat van leren van mijn vooroordelen over anti vaccineerders.