- Bijgewerkt
Ik denk dat het op openbare scholen en kinderdagverblijven een verplichting zou moeten zijn om je kinderen te laten vaccineren. En omdat een school niet zomaar het recht heeft om medische gegevens in te zien, zal er een centrale registratie moeten zijn, een controle-orgaan om dit aspect van de medische veiligheid op scholen en dagverblijven te waarborgen. Daarin ligt denk ik wel een rol voor de overheid.
Op die manier blijven ouders de vrijheid hebben om hun kinderen niet te vaccineren, maar dan zullen ze zich moeten wenden tot thuisonderwijs of particuliere scholen waarvan duidelijk is dat de overheid niet kan garanderen dat alle kinderen gevaccineerd zijn.
Korten op kinderbijslag of andere financiële maatregelen vind ik niet juist.
Het duurde echt een paar jaar voordat ik op dit standpunt landde. Het is een lastig kwestie.
Edit// uiteraard moeten kinderen met een contraindicatie voor vaccinaties een uitzondering op de regel zijn. Als de rest van de kinderen wel gevaccineerd is, kunnen deze kinderen toch in het regulier onderwijs geplaats worden, wat nu niet altijd mogelijk is.