Ik wilde na mijn eerste associatie het woord fenomenologisch bekijken. Daarvoor zocht ik eerst een aantal definities op die ik opschreef:
Ik zag een patroon in de omschrijvingen, daar slaan die twee kleuren op. Veerkracht is dus een vermogen. Een vermogen is een bezit. Je hébt een vermogen of je hebt het niet. Je kunt een elastiek uitrekken, dat heeft het vermogen om terug te schieten in zijn oorspronkelijke vorm. Je kunt een veer in elkaar drukken, die heeft het vermogen om terug te schieten in zijn oorspronkelijke vorm. Een papiertje kun je vouwen en weer uitvouwen, maar daar zit voortaan een kreukel in. Een zeepbel verdwijnt zelfs helemaal als je die ook maar lichtjes aanraakt, die reduceert tot enkele uit elkaar spattende druppels. Het is dus een vermógen, een eigenschap die een bepaald object bezit of niet.
Wat me ook opviel, was dat in de omschrijvingen stond dat het een vermogen betreft om weer terug te komen naar een oorspronkelijke vorm of essentie. Wat ik lees in de reacties en waar ikzelf ook aan dacht, was dat er aan veerkracht zelfs een eigenschap van groei wordt toegekend. Bijvoorbeeld de boom die meerdere takken aanmaakt en gaat bloeien nadat deze gesnoeid is. Of een bot dat een verdikking aanmaakt op de plek waar deze ooit gebroken is, zodat ze op die specifieke plek zó sterk wordt, dat ze daar niet meer zal breken. Ik besloot dat dát eigenlijk geen veerkracht zou moeten heten, want het is geen terugeer naar de oorspronkelijke vorm, het is een verbetering nadat er een kwetsing is geweest. Hoe heet dat dan?
Ik dacht weer aan het elastiekje en de veer. Ik dacht: deze materialen zijn niet eeuwig veerkrachtig. Als je een elastiek maar vaak genoeg uitrekt, verliest het zijn elasticiteit en lubbert het uit. Als je een veer maar vaak genoeg indrukt, wordt het metaalmoe en erodeert het. Op den duurt breken zowel de elastiek als de veer. Ze keren steeds minder terug naar hun oorspronkelijke vorm. Veerkracht is dus iets dat in deze gevallen alleen maar minder kan worden.
Veerkracht is dus geen constante. Het is een eigenschap die groei of afbraak in zich huisvest, naarmate er meer kracht op wordt uitgeoefend, naarmate er meer tijd overheen gaat.
.... en ik heb er nog meer gedachten over gehad... brb